Er begyndt at bygge en grill i haven. Har muret leca-grunden, som vi støber en betonplade på, og så bygger vi selve grillen ovenpå (plus indbygger håndvask etc).

Jeg overvejer at mure (i form af et op-og-nedvendt firkantet U) grillen med 19-hullers skorstensmursten, foret med ildfast mursten på indersiden. Sætter så en skorsten af plade ovenpå det hele.

Virker det fornuftigt at undlade lecablokke i grildelen, jeg har indtryk af, at mursten er mere varmebestandigt og mindre tilbøjeligt til at revne end leca i denne sammenhæng.

Hulmurede mursten kontra massive? Det lyder som om skorstensmursten ville være ideelt til en grill, dog har jeg ikke forstået, hvad hullerne skal bruges til, bortset fra at det bliver lettere...

L
Der er meget luft i en grill sagde min skorstensfejer, så det med varme på stenene er ikke nogen større fare, så jeg tog lecablokke og satte ildfast som omfang i varmeområdet, fungerer perfekt.

Er nu nået til murningen. Murer altså grillen (som et firkantet U oppefra) ovenpå en 55mm betonskive som står på lecavæg. Beijer facade og beton anbefaler skorstensklinker, hul. Den del som bruges ovenfor kip i en skorsten bør jo være frostsikker. Uklart hvorfor man ser anbefalinger om massiv klinker til typer som grill.

R
Det med massivt oven er nok lidt for regn og fugt, den står udendørs og kan få frostskader, hvis de er hule, alle skorstene er heldigel på den varmeste del, har i og for sig ikke muret en skorsten kun set, hvordan de gør, og jeg fulgte skorstensfejerens anbefaling.

Nå, så føles det som om det massive er det rigtige valg alligevel? Her vil det jo både være varmt (når man griller, foret i øvrigt med ildfast tegl) og udsat for regn og fugt.

Havde jo foretrukket at mure med billigere/lettere hullesten. Hmm...

• Synes
LasseR
  • Laddar…
R
Du kan også sætte et spirorør op som skorsten og mure en ramme rundt gerne med en hat på så det ikke regner ind og gør indersiden våd, så kan du bruge hulsten alt ifølge min skorstensfejer går det fint, er meget luft og mindre varme

Absolut, der skal op en skorsten i plade, ifølge det lånte billede nedenfor. Så det bliver jo beskyttet mod regn til en vis grad. Undtagen nederst ved betonpladen. Jeg tager billeder hjemme og lægger op senere. For det er et spørgsmål jeg ikke har løst, om man skal lave en lille hulkel af B-bruket under første skift mod betonpladen, der stikker ud nogle cm. Der vil man jo ikke have, at sne/vand sætter sig fast og derefter fryser og ødelægger fugerne.

Jeg vender tilbage med billede af dette :-)

Udendørs grill med muret skorsten i plade, omgivet af træer og buske. Grillens base står på en betonplade, med opbevaringsrum og grillrist.

• Synes
Luigi Tondo og 3 andre
  • Laddar…
R
Bliver lidt svært med materialet der, varmen og tager du en lerbaseret masse kan den suge væde eftersom det er udendørs.
det gælder jo kun når hverken fryser eller tøer, måske et par døre som åbnes så de går rundt om hjørnet og hviler mod gavlene.
Så bliver det helt åbent fremad.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.