Jeg har en garderobevæg, der vender mod gangen (fast bygget garderobe, så måske snarere et miniklædeskab). Væggen går fra en limtræsbjælke (hvor den er fastgjort med møbelvinkler) og er ca. 120 cm. Den er også fastgjort i gulv og loft (formodentlig også med møbelvinkler). I den anden ende er den ikke fastgjort, men der hænger i stedet en foldedør.
Siden mod foldedøren bugner nu lidt (væggen er bygget i 19 mm MDF), så jeg foreslog til bygherren, at han skulle forstærke denne med en L-profil (hvor den ene side skrues og limes i MDF'en, mens den anden kommer til at sidde bag den lukkede foldedør, men ikke fastgøres til noget).
Han har nu bestilt et vinkeljern i stål, der er 3x30x5 mm. I mine ører lyder det enormt overdimensioneret (jeg havde forestillet mig noget i stil med 30x30x2 i aluminium) - tager jeg fejl? Hvad synes I er en rimelig dimension, og hvilket materiale skal anvendes?
Den alu-listen er ret blød, og man kan begynde at bøje den med hånden.
Den er nok mere velegnet som overfladebeskyttelse end som styrke på 2m længde.
Et stykke 28*70 planhøvlet, som limes mod MDF, vil give ret god styrke, men fjædre lidt, hvilket nok er mere fornuftigt end alu-listen, som vil bøje sig, hvis den belastes vandret.
Folk kan nok læne sig op ad væggen, selvom det ikke vil være ofte 😊. Tanken er, at væggen skal føles rimelig solid, men det føltes bare som et utroligt stort og tungt stykke stål, som byggefirmaet foreslog, og jeg var bekymret for, at det ikke var gennemtænkt (snarere første bedste spildstykke han fandt hos stålleverandøren).
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.