Hej alle her på forumet,

Jeg blev nylig husejer til en etplansvilla bygget i 80'erne, hvor jeg har åbnet lidt af en væg samt fjernet karme og lister for døre nogle steder.

Mit spørgsmål er dette: Kan jeg regne med, at alle vægge har konstruktionen; Reglar - Træpanel (nogen form for montagepanel) - gips?

Jeg åbnede en væg (se vedhæftet billede), og der noterede jeg denne træpanel bag den gamle gips... kan jeg regne med, at alle vægge er konstrueret sådan? Eller hvad tror I?

Hvis det er tilfældet, så burde det være meget enkelt at smække et ekstra lag gips op i et af rummene, ikke sandt? Skrue uden reglar, eftersom skruen vil fæstne i denne træpanel? Tænker jeg rigtigt nu?

En anden ting jeg har tænkt på efter, at jeg åbnede i væggen. Jeg målte mellem to reglar bag væggen og noterede et mål på ca. 113 cm mellem to reglar... føles det ikke usædvanligt langt som cc mellem reglar... eller?

Taknemmelig for alle typer af svar her ;)

Alt godt/
Philip

• Trækonstruktion afsløret bag gipsvæg i en etplansvilla fra 1980'erne, viser montagepanel sat på reglar i væggen.
Magnus E K
Det lyder ikke som et typisk 80'er-hus, men et som er bygget efter ældre tradition, med højere kvalitet (og mindre standardmål). Ofte er det bare gips på lægter uden noget andet bagved.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Hej Magnus,

Tak for dit hurtige svar!

Okay... ja, det lyder jo lovende som du siger. Håber jo gerne på denne tese. Jeg bemærkede, at reglerne som dørkarmene var sømmet i, kun havde gips mod sig... men overkarmens (den mod loftet til) regel havde denne panel-lignende konstruktion samt 45mm regel, mens siderne regel var ca. 77mm. Jeg forklarer sikkert meget rodet nu... men gør det så godt jeg kan med det, jeg har i hovedet.

Man satte vel ikke sådan her træpanel + gips kun i visse vægge? Det føles jo dumt ligesom...

*Noter regel til venstre i billedet her* som målte ca. 77mm bred

• Køkken med træparketgulv, træskabe, hvide fliser på væggen og en køkkenø. Dørkarmens træ er synligt til venstre.
P Philipemorris sagde:
En anden ting jeg har tænkt på efter at jeg åbnede i væggen. Jeg målte mellem to regler bag væggen og noterede en afstand på ca. 113 cm mellem to regler... føles usædvanligt langt som cc mellem regler... eller?
ikke hvis der er liggende regler også, sandsynligvis en færdig vægsektion som er 1200 mm bred.
jeg har et nordisk trähus fra 1980 og der er råspont på alle yder- og indvendige vægge i huset
17 mm råspont på indvendige vægge og 22 mm på ydervæggene og 9 mm gips på væggene

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.