Hej, skal lægge vandbåren gulvvarme i hele huset og vil med det lægge et ensartet gulv i hele huset inkl. køkken. Er der nogen, der har erfaring med hvilke gulve, der er gode til gulvvarme?
forsøger at læse mig til hvilke gulve der kan være gode. Men det ender mest med at jeg lander på gulvproducenternes hjemmesider, og dem stoler jeg mindst på, føler jeg.
Vi har lige gjort noget lignende, ca. 95kvm gulv og gulvvarme. Vi valgte Barlinek 3 stav parket efter anbefaling fra venner, der nylig har gjort samme rejse.
Fremgik det ikke så tydeligt, om du var ude efter parket, laminat eller klinker? https://www.byggmax.se/parkettgolv-ek-3-stav-lackad-14mm-barlinek
Vi har precis gjort noget lignende, ca 95kvm gulv og gulvvarme. Vi valgte Barlinek 3 stav parket efter anbefaling fra venner som for nylig har gjort den samme rejse.
[billede]
Det fremgik ikke så tydeligt om du var på udkig efter parket, laminat eller klinker?
[link]
tak for svar. Jeg er egentlig ikke på udkig efter noget specielt, men det, som fungerer bedst med gulvvarme. Jeg har ikke rigtig haft held med at finde ud af, hvad der faktisk fungerer bedst. Men det hælder mod, at det bliver parket.
Aldrig hørt noget andet end at alle slags gulve fungerer godt ovenpå gulvvarme. Under forudsætning af at temperaturen i gulvet holder sig under den grænse som gulvproducenten specificerer.
En ekspert jeg talte med på SP (nu RISE) mente, at klinker er at foretrække som belægning på gulvvarme, da det slipper varmen igennem hurtigere end træ.
Træ kan revne, særligt parket kan revne, hvis gulvvarmen overstiger 27 grader, og væggene ikke er tilstrækkeligt isolerede. Derfor lagde vi ikke gulvvarme, hvor vi har massivt trægulv, men kun hvor vi har sten/klinker.
Når man kigger på forskellige klikgulve/parket, kan man jo spørge leverandøren, om det passer sammen med gulvvarme.
På den anden side kender jeg nogen, der lægger gulvvarme under træplanker også, og det ser ud til at overleve
I nybyggerier er det normalt med gulvvarme under parket, laminat, klinker osv. Kender en som byggede for godt 10 år siden og deres parket er der ikke sket noget med.
Gulvvarme generelt fungerer bedst i tætte huse og specielt må det ikke trække fra vinduerne for så vil man få et koldt gulvtræk.
Skal måske tilføje, at vi benyttede lejligheden til at ekstraisolere ydervæggene samt at vi for nylig har skiftet vinduer. Men kan ærligt sige, at det ikke var på grund af gulvvarmen, men fordi vi følte, at det var nødvendigt i almindelighed på vores 70'er hus.
Ska måske tilføje at vi benyttede lejligheden til at efterisolere ydervæggene samt at vi for nyligt har skiftet vinduer. Men kan ærligt sige at det ikke var på grund af gulvvarmen men fordi vi følte at det var nødvendigt i almindelighed på vores 70'er hus.
ja, efterisolere måske havde været på sin plads. Murstenshus dog, så kedeligt at skulle tage plads inde. Vinduer er allerede skiftet, må se om vi føler at det skulle være nødvendigt at efterisolere.