Nu lægger jeg klikgulv og vil gerne have en gnistbeskyttelse, der ligger i niveau med det nye gulv.
Jeg har lagt min gnistbeskyttelse lavere end det omgivende gulv, på den måde undgår jeg at aske og trærester spreder sig over gulvet, det forbliver på gnistbeskyttelsen. Desuden ser det rigtig pænt ud med den ukonventionelle løsning, ikke mange der tænker i de baner ;-)
Jeg har lagt mit gnistbeskyttelse lavere end det omkringliggende gulv, på den måde slipper jeg for, at aske og trærester spredes over gulvet, det bliver på gnistbeskyttelsen. Derudover ser det rigtig flot ud med den ukonventionelle løsning, ikke mange der tænker i de baner ;-)
Det var sådan før her, med en metal liste mellem gulvet og stenen:
Synes måske ikke så godt, men du kan se ved væggen, at der er en lille niveauforskel fra gulvbrættet ned mod stenen.
Jeg oplevede det som besværligt og vil hellere have en helt glat løsning denne gang med det nye gulv
Jeg oplevede det som besværligt og vil hellere have en helt glat løsning denne gang
Absolut, selvfølgelig skal du vælge den løsning, der passer dig bedst
På sommerstedet har vi en glat løsning (ikke valgt af mig) ligesom du vil have det, jeg oplever den som besværlig, fordi der bliver betydeligt mere skidt på gulvet udenfor, konstant fejen af det, fordi vi fyrer ganske meget der. Fyrer mindst ligeså meget i villaen, aldrig noget skidt udenfor gnistbeskyttelsen der, nemt at tage sig af det, der ligger på beskyttelsen.
Så vi har nok lidt forskellig opfattelse af, hvad der er "besværligt" 😉, men nu skal du selvfølgelig gøre det, som du synes bliver bedst 👍
Absolut, selvfølgelig skal du vælge den løsning, der passer dig bedst
På sommerstedet har vi en glat løsning (ikke valgt af mig) ligesom du vil have det, jeg oplever den som besværlig, da der bliver betydeligt mere skidt på gulvet udenfor, konstant fejen af det, da vi brænder temmelig meget der. Brænder mindst lige så meget i villaen, aldrig noget skidt udenfor gnistbeskyttelsen der, nemt at tage sig af det, der ligger på beskyttelsen.
Så vi har nok lidt forskellige opfattelser af, hvad der er "besværligt" 😉, men nu skal du selvfølgelig gøre det, du synes bliver bedst 👍
Ja det kan nok være, at I brænder betydeligt mere end os også. Vi kører mest lidt hyggebrande, så det er sjældent, vi får noget skidt overhovedet
Spørgsmålet står dog stadig for de øvrige læsere om, hvordan jeg skal sætte den nye sten? Kan jeg lime den på den eksisterende?
Højden på det nye gulv afgør, hvad der kan være foran ovnen. Samt at det afhænger af, om den sten, du ønsker, ikke er for tyk, så det går at malla jævnt med. Du må nok starte med at finde det, der skal foran, først. Da den plade nu ligger tæt mod tæppet, og tæppet ikke går under ovnen, kan du sprætte alt væk og måske få en dybde, som kan passe sammen med det nye gulv. Hvis det er lidt for dybt, er det nemt at lægge et tykkere lag med fix under nye fliser. Ved du, hvad der findes under der, træ/flyspackel eller beton.
Kaminen har glaslåger og desuden en meget dyb beskyttende kant inden selve ildstedet, så hvis I bruger glaslågerne når I fyrer (?) så vil der jo ikke være nogen risiko for at gnisterne springer ud på gulvet de gange I fyrer en hyggebrænde.
Hvis der ikke kommer nogen gnister på gnistskjoldet i dag, så kan I roligt lægge gulvet helt op til kaminens kant, problem solved og den flotteste løsning (?) desuden, og ingen niveauforskelle heller 🤔
Men foretrækker du at have et gnistskjold, så er @jonaserik metode nok en god løsning at gå på 👍
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.