I weekenden skal der lægges et nyt gulv i soveværelset på gammelt undergulv (som i dag er taget frem og bruges som overgulv). Da planen er at male det med linoliemaling, kigger jeg på økonomisorterede varianter. Har fundet til 99 kr/kvm hos tørret trægulv syd for byen, og hos Hornbach, i gode mål til vores formål.

TT-gulv har Baseco, og Hornbach, Moelven. Er der nogen her med erfaring med det ene eller det andet som vil veje ind? Eller nogle andre gode tips til økonomisorterede fyrretræsgulve og hvor man kan købe dem?

Har kørt tilsvarende fra Bygg Max. Helt ok, men det bliver mere spild end når man bruger højere kvalitet.

Vi kørte TTs fyrretræsgulv af økonomisortering men dog Dala-Floda Dolomit. Blev overrasket over, at kvaliteten var så pass høj som den var. Selvfølgelig måtte vi skære nogle bid væk og har nogle mindre knastudslag/defekter tilbage, men jeg synes, det er charmerende i et gammelt hus. Hvis vi havde kørt på +20% ekstra som de anbefalede, kunne vi have lagt et i princippet perfekt gulv.

Generelt set synes jeg, at det sjældent kan betale sig at købe gulvbrædder af for lav kvalitet (sortering). Det man vinder i pris, mister man i spild. Desuden tager lægningen ofte længere tid. Det det handler om, er forekomsten og typen af knaster. Går man for langt ned i kvalitet, får man med tørre knaster og kantknaster, som også kan ses gennem farven. Derimod tager forskellige butikker forskellige priser for den samme vare. I Stockholm kan det nok betale sig at køre et godt stykke uden for toldgrænsen.

Tak! Vi har, med en vis baggrund i råd herfra, besluttet os for bare at male det eksisterende undergulv om i stedet.

Det har en charme alligevel, som blev endnu tydeligere, da væggene blev malet om, og det hvide gulv passede så godt. Havde det bare ikke været så stødt og slidt, havde vi sluppet for arbejde helt. :)

• Synes
Axel Bertilsson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.