PEM 32mm er hvad vi har, fabrikat har jeg ingen kontrol over.
Edit: Fandt lidt mere info om forskellige PEM slanger på https://markgrossen.se/brunnar/pem-slang-kopplingar/
Edit: Fandt lidt mere info om forskellige PEM slanger på https://markgrossen.se/brunnar/pem-slang-kopplingar/
Senest redigeret:
MrJay sagde:
MrJay sagde:
MrJay sagde:
Har I samme fabrikat/model til både jordvarme og brugsvand?
Til drikkevandet bør I have PEM32 SDR 11. Til jordvarmen kan du godt gå ned i godstykkelse til SDR17. Almindeligst er det, at man har 40mm til kollektor slangen. Med 32mm kan der blive for høje trykfald, hvad sidder der i dag?
Angående fabrikat spiller det ikke så stor en rolle, sørg dog for, at slangen er mærket med nordic polymark, som er en kvalitetsmærkning.
Angående fabrikat spiller det ikke så stor en rolle, sørg dog for, at slangen er mærket med nordic polymark, som er en kvalitetsmærkning.
Tak,N NoOne2k sagde:Til drikkevandet bør I have PEM32 SDR 11. Til jordvarmen kan du godt gå ned i godstykkelse til SDR17. Mest almindeligt er det, at man har 40mm til kollektorledningen. Med 32mm kan det blive for højt trykfald, hvad sidder der i dag?
Hvad angår fabrikat spiller det ikke så stor en rolle, sørg dog for, at slangen er mærket med nordic polymark som er en kvalitetsmærkning
Er sdr17 = 2,4mm i godstykkelse?
Har ikke styr på, hvad der ligger i jorden i dag, det går over til 28mm kobber indendørs. Må lige tjekke det, inden jeg køber slange, selvfølgelig.
SDR-klassen beskriver forholdet mellem materialetykkelse og diameter, for en 40mm SDR11 er godstykkelsen 3.63mm -> indvendig diameter bliver 32.73mm. For en 40mm SDR17 er i stedet den indvendige diameter 35.3mm (2x2.35mm). 32mm tror jeg næppe findes som SDR17 (om ikke andet er det nok dyrt da det er en sær dimension).S Simmeman sagde:
Hvor meget slange skal du skifte? Hvis du nu vil undgå at købe to forskellige slanger, ville jeg vælge 40mm SDR11, men prisforskellen bliver ret markant mod SDR17, hvis det er en længere slange. Derfor kan det betale sig at købe en 40mm SDR17 og et stykke 32mm SDR 11.
N NoOne2k sagde:SDR-klassen beskriver forholdet mellem materialetykkelse og diameter, for en 40mm SDR11 er godstykkelsen 3.63mm - > indvendig diameter bliver 32.73mm. For en 40mm SDR17 er derimod indvendig diameter 35.3mm (2x2.35mm). 32mm tror jeg næppe findes som SDR17 (hvis andet er det nok dyrt da det er en sjælden dimension.)
Hvor meget slange skal du skifte? Hvis du nu vil undgå at købe to forskellige slanger, ville jeg gå efter 40mm SDR11, men prisforskellen bliver ret væsentlig mod SDR17 hvis der er lidt længde på slangen. Derfor kan det betale sig at købe en 40mm SDR17 og et stykke 32mm SDR 11.
Tak for præciseringen.
ca 20m til indkommende
vand og 12m til jordvarmen i alt. Så har jeg lidt mere styr på, hvad jeg skal lede efter.
Klik her for at svare