Anna1984 sagde:
Stegdæmpning behøves ikke. Det sidder allerede på laminatgulvet. Men der behøves en dampspærre. Ifølge producenten er dette nødvendigt for at undgå, at eventuel kondens i konstruktionen suges op på bagsiden af plankerne.
Er det bedre at lukke eventuel kondens inde i bjælkelaget så? Jeg tvivler stærkt på, at du virkelig skal have dampspærre.

Kondens risikerer du at få, hvis du har temperatursvingninger, varm luft der afkøles afgiver vand, når mætningstågepunktet er nået.
Man har vel ofte ret ens temperatur indendørs.

Jeg forstår heller ikke, hvorfor der skal være plast mellem spån og gips, hvordan opstår der kondens i bjælkelaget? Men hvis det nu skal være der, så er byggmaxplasten sikkert helt tilstrækkelig.
Bjælkelaget er vel ikke tæt i øvrigt, så der burde næppe være nogen fare ved at lægge plasten der.

Hvordan fastgør du gulvgipset?

carlbanan sagde:
Er det bedre at lukke ind evt. kondens i bjælkelaget så? Tvivler stærkt på, at du virkelig skal have dampspærre.
Nu er det jo ikke mig, der har besluttet, at jeg skal have dampspærre, men det er på gulvvarmeleverandøren og gulvproducenten, der siger dette.

Sådan her siger informationen jeg har fået fra LK systems.
http://www.lksystems.se/Documents/L...ærende gulv med LK Spårskiva EPS 30,50,70.pdf

Senest redigeret:
Mattiaz sagde:
Jeg forstår heller ikke, hvorfor der skal være plastik mellem spån og gips, hvordan får man kondens i bjælkelaget? Men hvis det nu skal være, så bør byggmaxplastikken være helt fin.
Bjælkelaget er vel ikke tæt i øvrigt, så det kan næppe være nogen fare at lægge plastikken der.

Hvordan fastgør du gulvgipset?
Jeg tænkte på at spørge gulvvarmeleverandøren, hvordan man skal fastgøre dem. Eventuelt tænkte jeg at lægge det flydende, hvis det går fint. Ellers vil jeg lime det.

Senest redigeret:
Jeg er nysgerrig af den grund, at jeg selv snart skal lægge gulvvarme på førstesalen.
Hvordan ser din gulvvarmekonstruktion ud?

Mattiaz sagde:
Jeg er nysgerrig af den anledning, at jeg selv snart skal lægge gulvvarme på overetagen.
Hvordan ser din gulvvarmekonstruktion ud?
Først er det et bærende gulv med spånplader. Så vil jeg lægge sporplade EPS 30. På/i disse vil jeg lægge varmefordelingsplader. I sporene på pladerne vil jeg lægge LK Universalrør PE-X, 16x2,2. Derefter skal den der dampspærre på. Efter det lægger jeg et lag gulvgypsum og til sidst laminatgulvet.
Total byggehøjde bliver ca. 5 cm.

S
Anna1984 sagde:
Først er det et bærende gulv med spånplader. Så vil jeg lægge sporplade EPS 30. På/i disse vil jeg lægge varmefordelingsplader. I sporene på pladerne vil jeg lægge LK Universalrør PE-X, 16x2,2. Derefter skal der jo den der dampspærre på. Efter det lægger jeg et lag gulvgips og endelig laminatgulvet.
Total byggehøjde bliver ca. 5 cm.
oj. det bliver et tykt gulv det

SBH sagde:
oj. det bliver et tykt gulv det
Ikke så slemt for et gulvvarmesystem synes. Visst uden gulvgips havde det blevet 1,3 cm tyndere. Men ellers er det nok det man må regne med.

Tykkelsen spiller vel ingen rolle så længe man tager højde for det når man bygger.

Ligger cellplasten flydende på spånpladegulvet?
Skal du have plast ovenpå slangerne så kan du vel ikke lime gipsen? Så limer du jo gipsen på plasten, eller forstår jeg forkert?

Mattiaz sagde:
Tykkelsen spiller vel ingen rolle, så længe man tager højde for det, når man bygger.

Ligger cellplasten flydende på spånpladen?
Skal du have plast ovenpå slangerne, så kan du vel ikke lime gipsen? Så limer du jo gipsen på plasten, eller forstår jeg det forkert?
Ja, cellplasten ligger flydende på gulvet.

Jeg overvejede også det der med dampspærren og så gulvgips på. Der føles det lidt, som om man modsiger sig selv. Dels står der, at man skal lægge dampspærre over gulvvarmen og under gulvgipsen. Så, hvis man læser under overskriften "Plast- eller linoleumsmåtte" (laminat skal regnes som plast), så står der, at flydende gulv skal lægges eller limes med Kiilto floorfix.

http://www.lksystems.se/Documents/L...ærende gulv med LK Spårskiva EPS 30,50,70.pdf

Men i lk:s vejledning er der jo ingen plastfolie med, når det er plast og linoleummåtte. Hvad er grunden til, at du skal have det?

ANNA1984 sagde:
Jeg overvejede også det der med dampspærren og så gulvgips ovenpå. Der føles det lidt som om man modsiger sig selv.
Lk har en helt suveræn support (5 + ), send en mail, så får du sandsynligvis hjælp, (jeg fik det)

Mattiaz sagde:
Men i lk:s anvisning så er der jo ingen plastikfolie med, når det er plastik og linoleummåtte. Hvad er grunden til at du skal have det?
http://www.golvbranschen.se/om-golv...kligen-angsparr-under-tragolvet-vid-golvvarme

Nu var dette et træ gulv, men hvis jeg ikke husker forkert, så har jeg læst, at man anbefaler en dampspærre for forskellige klik gulve også, ... hvis jeg som sagt ikke husker forkert.

Mattiaz sagde:
Men i lk:s anvisning så er der jo ingen plastfolie med når der er plast og linoleummatta. Hvad er grunden til at du skal ha' det?
Jeg har både spurgt leverandøren af gulvvarmen og gulvproducenten ang. dampspærre. Sådan her svarer de:

Gulvleverandøren:
"Med en plade i EPS (tykkelse 30 eller 50 mm) må desværre en spånplade eller gulvgips anvendes for at fordele trykket/belastningen på gulvfladen, når man går på gulvet. Fordelen med denne ekstra plade er også, at læggeretningen kan vælges helt frit.

For det tredje skal man anvende en fugtspærre (PE-folie, tykkelse 0,2 mm) ovenpå varmen for at undgå, at eventuel kondens i konstruktionen bliver suget op i bagsiden af plankerne
."

Gulvvarmeleverandøren:
"Nu har jeg fået svar fra LK, de svarede følgende: Dampspærren skal altid lægges ifølge monteringsanvisningen for respektive lægningsmetode.

Det er gulvfabrikanterne, der vil ha' dette, uanset om der findes en underliggende opvarmet stueetage
."

Skalman65 sagde:
Lk har en helt suveræn support (5 + ), send en mail så får du sandsynligvis hjælp, (jeg fik det)
Sendte en mail til dem i begyndelsen af ugen men har ikke fået svar endnu.

Jeg har kun brugt lk's support én gang, og det var ingen succes, endte med at jeg sendte tingene tilbage...

Jeg havde tænkt mig at lægge glespanel og plader på gulvspånpladen og derefter parketten direkte. Men overvejer om det ikke ville være bedre at følge lk's eksempel. Dog tage almindelig celleplast och fräsa ur for slingorna, lægge plader og slange, lime gulvgips og derefter parket.

Ngn plast bliver det ikke hos mig. Tror det er fuldstændig unødvendigt på anden etage. I huset vi boede i tidligere, havde vi gulvvarme og parket på første etage som havde et kælderbjælkelag. Lagde aldrig ngn plast der, og det var aldrig nogen problemer i de otte år, vi boede der.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.