Hej.

Jeg har taget en del af gulvet i kælderen op, ca. 20m2, for at håndtere et dræneringsproblem. Nu hvor jeg skal støbe hullet igen, bliver jeg nemt rådvild, da jeg får masser af gode tips om, hvordan jeg skal gøre, og hvilken type beton jeg skal bruge.

Min plan er:
Først dække jorden (jord og klippe) med geotekstil og jævne med singels, ca. 50mm. Der vil også være afløb og drænering i dette lag, derefter 100mm isolering, fulgt af armering og en slags beton 100mm, derefter flydespartel for at få hele kælderen jævn og pæn. Over dette vil jeg lægge et ventileret gulv, hvor også udsatte vægge vil blive beklædt med dette system for at mekanisk ventilere eventuel fugt ud af konstruktionen. Der vil ikke blive installeret gulvvarme, da betonpladen for det meste ligger direkte mod jorden. Hus fra 40’erne.

Hvis der er nogen med gode tanker og idéer omkring typen af beton og tørretider, ville jeg blive meget glad. Hvis nogen har erfaringer fra lignende projekter, er jeg meget interesseret i at høre, hvordan I har gjort.

Billedet er taget, inden drænering osv. er installeret. Så ja, det er vådt!

Mvh
Denny

• Kælder med opgravet gulv, rørinstallation og synligt fugtigt område før dræning. Forberedelse til betongulv og isolering.
Ikke meget råd med kvalitet på betonen da jeg købte færdigblandet (betonbil) da jeg havde ca 13 kvm og syntes ikke det var værd arbejdet at stå og blande selv. Jeg købte tjenesten af firma og det var fald mod brønd og så jævnt at jeg ikke behøvede flydespartel efterfølgende.
Til mig sagde de at jeg skulle regne 1 uge/cm så det blev 10 ugers venten på gulvet før det var muligt at fortsætte der.

Spørgsmålet er som sagt, om du skal blande selv eller få det fra betonbil? Men eftersom du skal lægge ventileret gulv ovenpå, kan du køre med grovbeton eller tilsvarende fra betonstationen. Læg afretningsbaner nøje og brug retskinne, når du støber, så får du den rette niveau direkte og behøver ikke flydespartel. Eftersom du ikke skal have noget tæt lag, behøver du ikke tage hensyn til nogen tørretider. Du kan i princippet fortsætte med næste trin dagen efter støbning, men jeg vil nu alligevel sige, at det kan være smart at vente en uge, så du kan holde betonen fugtig, mens den hærder.

Jeg har monteret både Japes system til mekanisk ventilerede kældervægge, men også passivt ventilerede med indvendig isolering. Er der noget specifikt, du undrer dig over? Jeg mener, at @Jarlingar har en del erfaring med at ventilere gulv, hvis ikke andet.

Når du skal ventilere både væg og gulv, anbefaler jeg, at du tager hjælp af Isola.
Så får du både dimensionstegning/udførelse og en liste over materiale.
Læg aldringsbestandig plast mellem singel og isolering.
Armering ville jeg bruge 6150 net og beton tilsvarende c32/40.
Du kan med fordel støbe 8 cm i stedet for 10.

Og Isola vil nok gerne sælge dig blæsere også..
Jeg koblede mit gulv med dimensioneret flow til mit FTX, og det har fungeret Rolex i 8 år 👌

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.