Skal montere en sakseløfter til bil som jeg fikk M16x120 ekspandere til, 4 til hver saks.
Vil i stedet bruke Hilti HIT kemanker, hvilke skal jeg rimeligvis bruke?
Forstår at man egentlig trenger/bør regne på det men har ikke tilgang til data fra løfteprodusenten hvilke krefter som brukes i deres dimensjonering og design.
Hvis man bare skulle gjette litt? Skulle HIT-Z M16x155 gjøre jobben? Monteringsdybde typ 125-130mm?
HIT-HY 200-A V3 injekteringsmasse.
Gjetter at sakseløfteren er relativt balansert som sådan, dvs de fleste biler kunne heises opp uten å skru fast løfteren i det hele tatt? (Selvfølgelig kan man ikke bøye i bilen hvordan som helst for da risikerer den å tippe selvsagt)
Så kanskje ikke like sensitivt med disse innfestingene som f.eks. på en 2-søyler...?
Vil i stedet bruke Hilti HIT kemanker, hvilke skal jeg rimeligvis bruke?
Forstår at man egentlig trenger/bør regne på det men har ikke tilgang til data fra løfteprodusenten hvilke krefter som brukes i deres dimensjonering og design.
Hvis man bare skulle gjette litt? Skulle HIT-Z M16x155 gjøre jobben? Monteringsdybde typ 125-130mm?
HIT-HY 200-A V3 injekteringsmasse.
Gjetter at sakseløfteren er relativt balansert som sådan, dvs de fleste biler kunne heises opp uten å skru fast løfteren i det hele tatt? (Selvfølgelig kan man ikke bøye i bilen hvordan som helst for da risikerer den å tippe selvsagt)
Så kanskje ikke like sensitivt med disse innfestingene som f.eks. på en 2-søyler...?
Hvis du fik M16x120 ekspansionsbolte med liften så er det nok nogen der har regnet på at det skal holde. Ser ikke pointen med at skifte, personligt synes jeg ekspansionsbolte er lettere at montere. Har du en tilstrækkeligt tyk plade til 130 sætdybde.S Slarvpellen sagde:Skal montere en sakselift til bil som jeg fik M16x120 ekspansionsbolte til, 4 til hver saks.
Vil i stedet bruge Hilti HIT kemanker, hvilke skal jeg rimeligvis bruge?
Forstår at man egentlig behøver/burde regne på det men har ikke adgang til data fra liftproducenten hvilke kræfter der bruges i deres dimensionering og design.
Hvis man bare skulle gætte lidt? Ville HIT-Z M16x155 klare jobbet? Sætdybde ca. 125-130 mm?
HIT-HY 200-A V3 injektionsmasse.
Gætter på at sakseliften er relativt balanceret som sådan, dvs de fleste biler kunne hejses op uden at skrue liften fast overhovedet? (Selvfølgelig kan man ikke bøje i bilen hvorsomhelst for så risikerer man at den tipper såklart)
Så måske ikke lige så følsomt med disse indfæstninger som f.eks. på en 2-søjle...?
Ekspanderne har en indstøbningsdybde på cirka 95mm, grunden til at jeg ikke vil have dem er, fordi jeg har støbt på ca 70mm, da jeg lavede udtaget for dybt, da jeg støbte pladen, så selve ekspanderen kommer til at "arbejde" nogenlunde der, hvor overstøbningen er. Man kunne selvfølgelig bruge længere ekspandere, hvis man hellere vil det.N Nissegandhi sagde:
Overstøbningen blev ret god, synes jeg, men jeg ville stadig helst have al fastgørelsen i den oprindelige støbning... seler og livrem!
Total beton tykkelse er forresten ~175 + ~70.
De er superhjælpsomme, men de vil have laster at regne på, mens løfteproducentens eneste svar (uanset hvordan jeg spørger på min hobby måde) er 120Nm. (Naturligvis tilspændingsmoment til eksisterende expandere, men således ikke det jeg vil vide).Matti_75 sagde:
Hvis du har to støbninger, er det helt rigtigt tænkt at fastgøre i den nederste. Hilti er ligesom dig, de vil have både seler og livrem, men de burde kunne sammenligne udtræksværdi. På byggerier vil de gerne teste, hvis der er tvivl.S Slarvpellen sagde:
Jeg spurgte dem om HIT-Z M16x155 og fik tilbage HAS-D M16x220 som forslag i mangel på lastdata (livrem og seler), disse er typisk 2-3 gange dyrere og desuden har jeg ikke nødvendigvis pladsen foroven, hvis det bygger for meget.N Nissegandhi sagde:
Sådan her ser min lift ud: https://jemaautolifte.se/cdn/shop/f...r_lift_JA6001S_1_1.jpg?v=1759214026&width=640.
Zoomer man ind, kan man se bolthullerne, de sidder så at sige inde i liften, men der er måske i hvert fald 50-80 mm, når den er sænket ned...
Men sagen er, at jeg måske ikke skal kludre med det, bare betale, det er en investering på nogle tusinde i dag og trygt hyggeleje i de kommende 20-30 år...
Better safe than sorry!
Der er jo flere der kan ekspandere Essve, prøv at se hos en anden.S Slarvpellen sagde:Jeg spurgte dem om HIT-Z M16x155 og fik tilbage HAS-D M16x220 som forslag i mangel på lastdata (livrem og seler), disse er typisk 2-3 gange dyrere og desuden har jeg ikke nødvendigvis pladsen ovenpå, hvis det bygger for meget.
Sådan ser min lift ud: [link].
Zoomer man ind, kan man se bolthullerne, de sidder så at sige inde i liften, men der er måske i hvert fald 50-80 mm, når den er nedsænket...
Men sagen er, at jeg måske ikke skal kløddre, men bare betale, det er en investering på et par tusinde i dag og trygt hyggemekke de kommende 20-30 år...
Better safe than sorry!
Klik her for at svare