Bor i et 30-tals hus hvor jeg nu planlægger at indrette kælderen og i den forbindelse gerne vil rive et par vægge. Jeg har et par slidte kopier af bygningsplanerne.
Væggen jeg overvejer at rive er den markeret som 6" mursten, der kan man også se en kommentar om, at bjælkerne er blevet udskiftet til gennemgående 5,9 m bjælker, men jeg kan ikke helt tyde, hvad der står derefter, er det INP 10 der står?
Så jeg vil gerne have lidt hjælp med at tyde, hvad der står, samt om nogen har input til, om de tror, jeg kan rive væggen eller ej. (Jeg vil ikke rive væggen uden at konsultere en rigtig konstruktør, så hvis nogen har tips til en god en i Sydsjælland, må I gerne tippe!)
Jeg har i øvrigt allerede givet mig i kast med den anden tyndere murstensvæg, den der ligger parallelt med bjælkerne ude i "korridoren", det gik godt at rive murstenene, og huset er ikke styrtet sammen.
INP var en type stålbjælke, som nærmest kan sammenlignes med IPE. INP'en var noget smallere men med kraftigere liv og flanger, der minder om jernbaneskinner. INP 10 var 100 mm høj og 50 mm bred. Ingen kæmpe med andre ord. I 1930'erne støbte man ofte betonplader med bjælker som armering. Jeg synes, man må tolke tegningen som, at murstensvæggen er på plads, når etageadskillelsen støbes. Med dette grundlag er jeg tvivlsom over, at du kan fjerne den aktuelle murstensvæg. At det gik godt at fjerne den anden murstensvæg er ikke så underligt, da den løb parallelt med bjælkerne.
INP var en type stålbjælke, der nærmest kan sammenlignes med IPE. INP'en var noget smallere, men med kraftigere liv og flanger, der minder om jernbaneskinner. INP 10 var 100 mm høj og 50 mm bred. Ingen kæmpe med andre ord. I 1930'erne støbte man ofte betonplader med bjælker som armering. Jeg synes, man må tolke tegningen som, at murstensvæggen er på plads, når etageadskillelsen støbes. Jeg er med dette grundlag i tvivl om, at du kan fjerne den aktuelle murstensvæg.
Tak for informationen! Selvom det selvfølgelig ikke var hvad jeg havde ønsket at høre, men jeg mistænkte det, da jeg så, at de andre rum havde kraftigere bjælker, på trods af at de ikke er nævneværdigt større end de to aflange rum. Men jeg gætter på, at det går at komme udenom ved at erstatte væggen med en bjælke, selvom jeg desværre så mister mere af min allerede lave lofthøjde.
Jjustusandersson sagde:
At det gik fint at fjerne den anden murstensvæg er ikke så mærkeligt, da den løb parallelt med bjælkerne.
Jo, ellers havde jeg ikke turdet kaste mig ud i det, jeg følte mig ret sikker på, at den ikke var bærende af netop den grund, selvom jeg ikke har nogen direkte uddannelse inden for bygningskonstruktion.
Det er selvfølgelig muligt at erstatte væggen med en stålbjælke, men på grund af spændvidden bliver det nok ret kraftige dimensioner, mindst 200 mm høj. Det er næppe interessant i en kælder med højst 210 cm rumhøjde.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.