Hej,

Nu har jeg dimensioneringsproblemer igen.

Hvilken stålbjælke skal jeg have, hvis jeg skal have en bjælke, der bærer mit gulv på garagens overetage, og som jeg samtidig vil kunne bruge til at have en lille løbekat med løfteblok i engang imellem? Jeg antager, at jeg skal bestemme, hvor meget last jeg skal have som punktlast i løbekatten?
Lad os sige, at jeg vil have enten 500 eller 1000 kilo. Det afhænger vel lidt af, hvor meget det gør for dimensioneringen af bjælken.
Jeg kommer til at bruge overetagen som en loge, men det er jo rart også, at gulvet i en loge ikke bøjer sig alt for meget.
Jeg har set, at standarden for beregning af gulvlast er, at man har 600 N/m2 for egenlast og så anvendelseslast på 2000N/m2.
Ville dette altså betyde, at jeg med min lille medfølgende skitse ville få en total last på min stålbjælke, som ville bestå af følgende komponenter?
Linjelast/meter = halve bredden mellem bærende vægge x 2600N = 3,25 m x 2600N/m2 = 8450N/m
PLUS
Punktlast = Enten 5000N eller 10000N som i værste fald vil komme til at ligge midt på bjælken.

Dette er jo godt, men hvordan i alverden finder jeg frem til, hvor tyk bjælke jeg skal have for det?

Taknemmelig for svar.
Anders

Fik lige at vide, at det bliver nedbøjning, der er dimensionerende.

Jeg vil vælge en stålbjælke HEA 280 eller 300 afhængigt af, hvad der er tilgængeligt.

Anders

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.