Hej alle sammen,

Som overskriften siger, hvad er den bedste slags puds/kalk/mørtel til at lappe en plet på indervæggen i vaskerummet i kælderen? Jeg vil have noget, der ånder og støver minimalt. Jeg vil sandsynligvis male med maling, der ånder. Overfladen er ca. 0,5x0,5m stor, under jordniveau.

Jeg er ikke bekymret for fugt fra selve vaskerummet, det er godt opvarmet, ventileret, og har en luftaffugter. Det, jeg er opmærksom på, er at fugten fra fundamentet skal kunne komme ind i vaskerummet så uhindret som muligt og derefter håndteres via den samme ventilation og tørringsløsning som vasketøjet.

Som det nok er tydeligt, er jeg amatør i dette spørgsmål. Er det overhovedet fornuftigt at pudse så tykt på en plet, eller burde jeg renovere hele vaskerummet...? Kan det holde at gøre det i flere lag og bygge op til en nogenlunde jævn væg?

Tak på forhånd!

Yderligere info til den nysgerrige:
Vi flyttede ind i efteråret. Årsagen til skaden virker til at være, at væggene tidligere er blevet malet med maling, der ikke ånder, fugt blev fanget bagved, og mørtelen under malingen er smuldret fuldstændig. Huset er 100 år gammelt, vaskerummet er i et hjørne af kælderen, hvor ingen af facaderne er drænet, der er kun platonmåtte udenpå fundamentet (uklart hvor gammel, 15+ år). Sandet jord med hældning væk, så en tidligere ejer har vel vurderet, at dræning i det hjørne ikke var nødvendig. Jeg bemærkede, hvordan der var en bule på væggen, som gav efter med en sprød lyd, da jeg trykkede på den, har nu fjernet alt løst overfladelag og forsigtigt børstet bort løs mørtel bagved. I midten af den nu bare overflade er der en lille plet, der føles mærkbart fugtig ved berøring, gætter på, at der er en lille læk i platonmåtten, og at der kom nok vand i forbindelse med tø og regn de seneste uger til, at det kan mærkes. Det må have været sådan hver forår over tid, dette skete ikke på en sæson?

At forbedre dræningssituationen udenfor er bestemt på dagsordenen, men der vil ikke være kapital eller tid til det på et stykke tid, udforsker billigere midlertidige løsninger. Netop fordi vaskerummet holdes varmt, ventileret og tørt, tror jeg ikke, at det er akut. Har gennemgået resten af de to facadevægge grundigt, ingen andre buler.

• En skadet væg i en kælder med en stor, blottet plet af ødelagt puds under et vindue, viser tydelig fugtskade.
Senest redigeret:
Du skal næsten have en dårligere mørtel end de, der sidder i dag... dvs. hvis det smuldrer, så typ d-mørtel
Hvilket, så vidt jeg ved, ikke findes...
Så c-mørtel bliver da nærmest, men spørgsmålet er, om man ikke skal blande lidt ekstra sand i. For at få det dårligere.

Men forsøg at få alt det løse væk, så du kommer til noget lidt hårdere...

Ifølge billedet har du et område til venstre, som enten også er beskadiget eller repareret...
Hvis det er repareret, kan det meget vel være repareret med en for stærk mørtel...

Jeg forstår! Så en "dårligere" brug er godt i dette tilfælde, fordi det er porøst og ånder mere? Bør det også forblive umalet, eller findes der farver, som kan hjælpe med at holde det sammen men samtidig ånder godt?

Jeg har en sæk "finputs", 3mm korn, som de vi købte huset af efterlod sig. Det er den helt modsatte af, hvad jeg burde bruge da?

N
Har du en sæk finpuds 3mm 25 kg? som det står gryn på?
måske tage et kort på sækken.
Å vender tilbage med råd efter billede på sækken.

Jeg ved ikke, hvor jeg fik "finputs" fra, noget jeg drømte måske.

Det er putsbruk, "C", så snarere præcis hvad Alexn72 anbefaler?

• Posen viser 25 kg Putsbruk C til både inden- og udendørs brug, med en maksimal kornstørrelse på 3 mm.
og bagsiden."eftervanding skal altid ske i mindst tre døgn" lyder som en udfordrende opgave på det tænkte sted...

• Pose med teknisk information om pudsemiddel, inklusive kornstørrelse, bindemiddel og anvendelsestid. Advarselsikon for kemisk fare.
  • En sæk med pusmørtel, der viser produktbeskrivelse og anvendelsesinstruktioner på både svensk og finsk.
Finputs (vanligtvis 1mm) er bare størrelsen på sanden i pudset. Eftervanding er enkel. En blomstersprøjte og fugt lidt en gang om dagen Så ja, det virker. (hvis ikke sækken er stenhård) Glem ikke at forvande

Så ville jeg have ventet med at male, indtil ydersiden er fikset

• Synes
Carl Johansson
  • Laddar…
K Karlslok sagde:
Jeg forstår! Så et "dårligt" mørtel er godt i dette tilfælde, fordi det er porøst og ånder mere? Bør det efterlades umalet også, eller findes der malinger, der kan hjælpe med at holde det sammen, men samtidig ånder godt?

Jeg har en sæk "finputs", 3mm gryn, som dem vi købte huset af efterlod. Det er lige det modsatte af, hvad jeg burde bruge da?
Et dårligere mørtel er bedre, for de kan lettere bevæge sig med underlaget.
Men det er ikke mere porøst af den grund.

N
A Alexn72 sagde:
Du skal næsten have et dårligere mørtel end dem, der sidder i dag... dvs. hvis det smuldrer så typ d mørtel
Hvilket hvad jeg ved, ikke findes...
Så c mørtel bliver da nærmest, men spørgsmålet er, om man ikke skal blande lidt ekstra sand i. For at gøre det dårligere.

Men forsøg at få alt det løse væk, så du kommer til noget lidt hårdere...

Ifølge billedet har du et område til venstre, som enten også er beskadiget eller repareret...
Er det repareret, så kan det meget vel være repareret med en for stærk mørtel...
Rot mørtel weber 384 skal være en D mørtel, har personligt ikke fået det bevist.
Ellers er jo luft kalk mørtel en E mørtel.

C
A Alexn72 sagde:
Et dårligere brug er bedre, for de kan lettere bevæge sig med underlaget.
I dette tilfælde er det dog underlaget et murværk, som næppe bevæger sig i nogen nævneværdig udstrækning.

C cpalm sagde:
I dette tilfælde er det dog underlaget et murværk, der næppe bevæger sig i nogen nævneværdig grad.
... du ved, at puds krymper, når det hærder?
Så tyndere mørtel yderst gælder stadig.

C
A Alexn72 sagde:
... du ved om at puds krymper når det hærder?
Så tyndere mørtel yderst gælder stadig
Mja vist, men nu skal TS jo reparere et hul i pudset på et murværk i en kælder.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.