Skal til at sætte et par plader Fermacell fibergips op.
Hvilke skruer er passende til dette? Skal man betragte det som hårdgips og vælge skruer til det formål?
Fermacell nævner jo selvfølgelig, at man skal bruge deres skruer, men da forhandleren af pladerne ikke sælger sådanne skruer, må jeg overveje andre. Så hvilke andre kan man bruge?
Hvilke skruer er passende til dette? Skal man betragte det som hårdgips og vælge skruer til det formål?
Fermacell nævner jo selvfølgelig, at man skal bruge deres skruer, men da forhandleren af pladerne ikke sælger sådanne skruer, må jeg overveje andre. Så hvilke andre kan man bruge?
Meget godt spørgsmål - jeg havde det samme for et par måneder siden... Pladen er stenhård og har ingen pap og komprimeres ikke som en gipsskive, når den fastgøres med gipsskruens "svampehoved". Jeg spurgte Nino her på forummet, hvilken skrue han havde brugt, og fik svaret almindelig spånpladeskrue (gipsskrue knækker). Jeg har testet både spånpladeskrue og Byggmax "OSB-skrue" og synes, at sidstnævnte er lidt bedre. Det jeg savner, er Fermacell-skruens borrespids. Spån-/OSB-skruer må kæmpe sig igennem.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,586 indlæg
Jeg har brugt fermacell fibergips i badeværelset, de havde specialsnegl som jeg anvendte, sorte skruer med rigtigt lille konformet hoved, lignede slet ikke gipsskruer
http://www.npn.se/skruv-3-9x30mm-fermacell-250st.html?tax_switch=2
De ligner nok disse lidt https://www.ahlsell.se/10/forbrukningsvaror/infastning/skruv/skivskruv/hardgipsskruv-a-collection/
http://www.npn.se/skruv-3-9x30mm-fermacell-250st.html?tax_switch=2
De ligner nok disse lidt https://www.ahlsell.se/10/forbrukningsvaror/infastning/skruv/skivskruv/hardgipsskruv-a-collection/
Senest redigeret:
Hmmm, ja, det føles som man har brug for en skrue med lille hoved, som i princippet kan forsænke sig i skruehullet.
Så er det ikke nok med 30 mm skruer, når man skal have en våtrumsvægg 2012 (eller hvad den nu hedder), den skal jo være fuldskruet også.
Så er det ikke nok med 30 mm skruer, når man skal have en våtrumsvægg 2012 (eller hvad den nu hedder), den skal jo være fuldskruet også.
Nej, Fermacells originalskrue findes i længere udførelse også. Den her brugte jeg: https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/ovriga-skruvar/traskiveskruv-p24346
Jep, det er sandt, at den findes længere, men så skal jeg finde disse et sted også....
Men i betragtning af at der findes plader at købe, men ingen skruer, så har nok de fleste en anden skrue der fungerer præcis lige så godt =)
Det der du linker til ser juh ud til at være en form for spånpladeskrue, så det hælder måske i den retning.
Men i betragtning af at der findes plader at købe, men ingen skruer, så har nok de fleste en anden skrue der fungerer præcis lige så godt =)
Det der du linker til ser juh ud til at være en form for spånpladeskrue, så det hælder måske i den retning.
Klik her for at svare
