P
Hvorfor er den uglattede del på 80mm og 90mm skruerne 30-35mm? Det fungerer jo temmelig dårligt for 45-træ. Har kigget på butikker i nærheden som Jula, XL byg, K-Rauta, mfl. Det tætteste jeg har fundet er Biltemas udendørsskrue 5x90mm, som har ca. 40mm uglattet, hvilket går godt hvis man skruer skruen 5 mm eller så.

En skruv på en linjal, der viser længden af skruen til cirka 9 cm. Biltemas 5,0 x 90 mm udendørsskruepakke med 250 stk. Til udendørs brug, CE-mærket. Boligens DIN-standard er 50018.

• Synes
Genfor
  • Laddar…
Gevindet skal jo ikke bide i reglen, du skruer i, men i materialet bagved. Ellers får man ikke nogen god trækkraft.

• Synes
Erik Magnus5
  • Laddar…
Erik_Hansson sagde:
Hvorfor er den ikke-gevindede del på 80mm og 90mm skruerne 30-35mm? Det fungerer jo temmelig dårligt for 45-træ. Har kigget i butikker i nærheden som Jula, XL bygg, K-Rauta, m.fl. Den nærmeste jeg har fundet er Biltemas udendørsskrue 5x90mm som har ca. 40mm uden gevind, hvilket går fint hvis man skruer skruen i 5 mm eller sådan.

[billede] [billede]
du havde gerne set 45mm uden gevind?

• Synes
Yxiii
  • Laddar…
P
Jeg var nok ikke tydelig. Jeg mener fx når man skruer en 45x45 regel fast mod en anden. Der skal jo gevindene gribe mod den bagvedliggende regel og ikke i den øverste. Som det er nu, vil de sidste omdrejninger af gevindene være tilbage i den øverste regel, når skruen er helt skruet i.

• Synes
Battistino og 1 anden
  • Laddar…
Jeg har været i samme situation hvor mange gange som helst. Jeg har aldrig set nogen anden løsning end at forbore.

K
Hvad mener du, at problemet er?

• Synes
Skruvebulten
  • Laddar…
Jeg plejer at regne med, at de der sidste gängvarven trækker fra hinanden, når reglarna strammes sammen. Så skruen vil fungere som man ønsker, selvom den ugängede del er for kort.

• Synes
blyg og 2 andre
  • Laddar…
Tomture61
Det er meget svært at samle træ med en helgevindet skrue og få det stramt. Træstykkerne vil gerne separere, medmindre man forborer lidt større end gevindet i det stykke, hvor skruehovedet sidder. Biltema-skuen du viser er perfekt, den har et stykke (gevind) med højere stigning, der trækker stykkerne mere sammen. Den perfekte skrue til 45 mm træ havde haft det fine gevind ved 45 mm fra skallen :D

• Synes
TeslaMatte og 1 anden
  • Laddar…
K
Derfor kan jeg godt lide Biltemas skruer. Netop denne variant har jeg heller ikke fundet nogen god tilsvarende hos de store skruebrands.

• Synes
LasseTM og 1 anden
  • Laddar…
P
P PatrikJo sagde:
Jeg plejer at regne med, at de sidste gevindomgange bliver trukket i stykker, når reglerne trækkes sammen.
Præcis, og det fungerer jo ret godt med Biltemas skrue. Men når der er 10-15 mm gevind tilbage som på de fleste andre skruer, føles det ret forkert. Bruger fagfolkene ikke skruer? Kan ikke tænke mig, at man forborer overalt.

Har samme overvejelse faktisk.

Erik_Hansson sagde:
Præcis, og det fungerer jo ret godt med Biltemas skrue. Men når der er 10-15 mm gevind tilbage som på de fleste andre skruer, føles det ret forkert. Anvender professionelle ikke skruer? Kan ikke forestille mig, at man forborer overalt.
Essve har fine skruer, Essdrive har 48 mm ugjænget del på en 90 mm skrue.
http://essve.se/webcatalogue/skruv/1141352-traskruv-essdrive-forsankt-huvud-corrseal/

• Synes
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
P
Den der skrue ser godt ud. Så ikke noget som den i Essves hylde på K-Rauta. :(

Ser jo aldeles lysende ud for en 45 regel! Oftest skruer man jo ikke skruen lidt lidt dybere end at den ligger plant med træet. Og de få mm som eventuelt kommer ligge i 45’en vil ikke have nogen som helst betydning, de ødelægger bare gevindet.

Nok bedre at den del uden gevind faktisk er lidt mindre end 45 som i dette tilfælde, det sikrer, at du altid har 100% gevind hele vejen i bagvedliggende træ!

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Skal man samle 2 stk 45x45 vil man have 45mm gevind på en 90mm skrue. At ikke alle producenter har det, er fordi mange køber skruer "off the shelf" fra asiatiske fabrikker.

Visse producenter har haft dette længe, andre har lige indset det.

Det er et h*lvete med for langt gevind. Så skal man skrue ind, skrue ud og skrue ind igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.