Hvilken side på brættet skal være ind mod væggen, når man bræddefodrer? Og skal over- og underlægger vendes samme vej?

MVH Anders

Bob_the_builder
Den høvlede side indad og den savede udad. Hvis du mener lågpanelet så gælder dette både bund- og lågbrædder.

Det er kun savede sider på brædderne ingen er høvlet.
De er savede privat.

MVH Anders

Er det lockpanel, der skal sættes op, så plejer man jo at vende brædderne med hver anden kerneside indad og hver anden med kernesiden udad, så de presses mod hinanden, når viket krummer sig. Dette gælder dog ikke høvlet træ.

Et tip er også at vente med at fiberretningen er rigtig, så vandet ikke "løber ind" i træet. Måske lidt overkurs, men det plejer at være "hårete" brædder, det man saver selv, end de købte (mere eller mindre tørskårne).

/Henke

grunden til at brædderne er høvlede "hippahappa" er at de først høvler begge siderne på et tykt bræt og derefter kløver det til to...

Rigtigt!!
Køber du fra et bræddelager får du hver anden "rigtigt", køber du som jeg "bonnsågat" (hele brættet savet) så gælder kernesiden udad og fiberretningen nedad, det er den billigste/bedste kombination.......
Ps grundmal rundt-om så er det møg-sikkert ds.

Tak for al hjælp.
Jeg vendte dem sådan her, kernen ind på underliggeren og kernen ud på overliggeren. Dette ifølge en snedkerbog jeg købte.
Jeg skal tage og vende fiberretningen nedad.

MVH Anders

• Synes
HenrikDaniel
  • Laddar…
Hvis du tænker på den måde, at årringene stræber efter at "rette sig ud", så har du vendt panelbrædderne helt rigtigt!

Jeg har også fået forklaret, at kernesiden skal være indad, min fars hus, som blev bygget for 20 år siden, har al yderpanel vendt forkert, og nu skal panelen udskiftes....

Jeg tror, at årsagen til, at kernesiden skal være indad, er, at brædderne er noget konkave...

jureit sagde:
Jeg har lært, at midten af stammen skal være indad, men når jeg ser på købt træ, der er høvlet på den ene side, plejer man ikke at tage den mindste notits af dette. Det er høvlet lidt tilfældigt på forskellige sider. Skal man tolke det som, at det ikke spiller så stor en rolle?

Hvis det nu ikke var udad... (forvirret) i hvert fald skal bræddernes bøjning være sådan, at der ikke kommer fugt ind under kanterne

Finansvalpen sagde:
Jeg har også fået forklaret, at kærnesiden skal være indad, min fars hus, som blev bygget for 20 år siden, har al yderpanel vendt den forkerte vej, og nu skal panelet udskiftes....

Jeg tror, at årsagen til, at kærnesiden skal være indad, er, at brædderne er noget konkave...

pappskallen sagde:
Ps grundmale rundt-om så er det dyng-sikkert ds.
Mener du, at man skal grundmale på både for- og bagsiden ???

Hvad jeg har lært, er det ikke at anbefale.

Jeg kørte med demidekk visir, og "min" maler med 35 års erfaring rek. dette!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.