Brugsanvisningen er ret uklar og fortæller ikke hvilken retning man skal starte fra, men hvis man søger på andre gulve, ser det ud til altid at starte fra venstre.
Men jeg synes det føles mærkeligt med tanke på fer og not, man vil vel ligesom lægge den næste plade "på" den som allerede er monteret?
Mine plader har ens fer og not oppe/venstre og højre/nede, så hvis jeg starter fra venstre, skal jeg skubbe den næste plade ind under den foregående enten på kortsiden eller langs siden.
Er I med?
Skal dette monteres fra højre i stedet?
På billedet side 6 ser det ud til at være lagt fra højre, men der står intet om rækkefølgen i teksten, hvad jeg kan se.
SPAANDEX K-GULV og SPAANDEX UNIPAN K-GULV lægges i forband med mindst 300 mm forskydning og på tværs af de opsatte regler/bjælker med retsiden opad, dvs. den markerede side, og med kortenderne fuget på reglerne/bjælkerne. Samling mellem bjælker (fugning mellem regler) må kun forekomme i almindelige boligområder. Gulvspånpladerne lægges med en centerafstand på maks. 600 mm mellem regler/bjælker og bør helst dække mindst to regel-/bjælkeafstande. Gulvspånpladernes frie kanter mod vægge og åbninger skal være understøttet af lister.
På bilden sida 6 verkar det være lagt fra højre, men der står intet om rækkefølgen i teksten hvad jeg kan se.
Tak for at du også har kigget. Så det kan altså være sådan at man lægger fra højre? Jeg troede det var en form for standard at lægge fra venstre (det ville passe bedst i mit rum eftersom de fleste besværlige rørgennemføringer er netop i det hjørne.
Fik det her svar:
Når du starter montagen af Novopan gulv gør du det fra venstre side med langsidens fer frem, og fer frem på pladen højre kortside. På den måde kan du på den liggende plade påføre limen i en arbejdsgang.
Oversæt:
Når du starter installationen af Novopan gulv gør det fra venstre med langsidens tungen fremad og tungen fremad på pladen højre kortsiden. kan du på den liggende plade gælder på vejen limmet i en operation.
Ved ikke om jeg blev klogere af det. Om jeg kigger på pladen oppefra så kan have "tungen" enten opad/højre eller nedad/venstre.
Det virker vel fornuftigt, at det er de to sider, der ikke kan limes oppefra, som skal være i hjørnet, man starter med. Altså ifølge 2eren ovenfor (hvilket for mig er at starte fra højre - jeg tænker ikke, at jeg lægger pladerne foran mig - men jeg har det gamle gulv krav - bryder det op længst inde alt imens og bygger gulvet mod mig).
Ifølge det første billede er det altså siderne oppe og til højre, der skal ligge i starthjørnet?
Med andre ord, tryk pladen op mod væggen ved elementet og sæt den længst til højre på billedet (og så saver man vel af noten mod væggen, antager jeg).