7,792 læst ·
8 svar
8k læst
8 svar
Hvilken puds til inderside kældervæg i Leca?
Jeg overvejer at prøve at få lidt puds på indersiden af vores kældervægge, som er lavet af Lecablock. Væggene er uisolerede, hvis det nu gør en forskel.
Så vidt jeg forstår, fungerer de fleste typer puds på Leca, men kan nogen anbefale noget, der har gode chancer for at blive godt?
Jeg ønsker en så glat overflade som muligt.
Så vidt jeg forstår, fungerer de fleste typer puds på Leca, men kan nogen anbefale noget, der har gode chancer for at blive godt?
Jeg ønsker en så glat overflade som muligt.
Sitter det ingen puds der i dag skal du køre en serpo 103 rødgrund først. Derefter et a eller b mørtel type serpo 222...til sidst lægger du et c mørtel..serpo 133 og gør overfladen fin
Mørtelene er inddelt i abc klasser 1 mørtel vejer mest og c vejer mindst. Lægger du et c mørtel i bunden og så et b mørtel på dette så slipper dette inden for et par år
Mørtelene er inddelt i abc klasser 1 mørtel vejer mest og c vejer mindst. Lægger du et c mørtel i bunden og så et b mørtel på dette så slipper dette inden for et par år
Mine kældervægge er i øjeblikket ikke isolerede fra ydersiden, men det vil de sandsynligvis blive fremover, når jeg drænerer om. Jeg tænkte på Isodrän eller lignende.
Spørgsmålet er så, bør jeg satse på cementbaseret mørtel (som vel de ovennævnte er?) eller gipsmørtel?
Spørgsmålet er så, bør jeg satse på cementbaseret mørtel (som vel de ovennævnte er?) eller gipsmørtel?
Ikke gips på kælderydervægge.Prosit sagde:
Nok overkill.Prosit sagde:
Ellers mest almindeligt med galvaniseret net til "ægte" puds og glasfiber til "plastpuds".
Er det OK at køre B-puds direkte på Leca? Hvad jeg kan se, virker det som om det mest er udendørs, man har brug for rødgrund...
...eller måske C-puds direkte på Lecaen?
Der er nogle mindre huller/ujævnheder, der skal udfyldes, duer ovenstående puds til det også?
...eller måske C-puds direkte på Lecaen?
Der er nogle mindre huller/ujævnheder, der skal udfyldes, duer ovenstående puds til det også?
Senest redigeret:
Har pudset min gildestue op, hvor væggene består af leca og betonhuldsten. Bankede alt eksisterende mørtel ned og rengjorde med stålbørste og støvsuger. Børstede derefter rødbund ind og satte derefter afretningsbaner og galvaniseret pudsenet op. Dagen efter pudsede jeg med C-mørtel, serpo 244. Efter en måned blev væggene malet med silikatmaling. Er meget tilfreds med resultatet.
Er nu i gang med forberedelserne til at pudse to andre rum i kælderen op. Eftersom disse skal beklædes med fliser, bruger jeg denne gang rødbund, pudsenet og B-mørtel, serpo 222.
Kan anbefale at bruge pudsenet, da det beskytter mod fremtidige revner og øger styrken. Det er også lettere at påføre pudsen med net end uden. Det er lidt bøvl at sætte nettet op, men det er det værd.
Ja, hullerne reparerer du med den samme mørtel, som du pudser med.
Er nu i gang med forberedelserne til at pudse to andre rum i kælderen op. Eftersom disse skal beklædes med fliser, bruger jeg denne gang rødbund, pudsenet og B-mørtel, serpo 222.
Kan anbefale at bruge pudsenet, da det beskytter mod fremtidige revner og øger styrken. Det er også lettere at påføre pudsen med net end uden. Det er lidt bøvl at sætte nettet op, men det er det værd.
Ja, hullerne reparerer du med den samme mørtel, som du pudser med.
Klik her for at svare