Y
Hvilken slags plade, og hvilken tykkelse på denne - bør man have bag gips, hvis der skal flises senere?

den må gerne koste mere, bare den er tynd og stærk.

Afhængigt af, hvilken regelafstand du har, er der slet ikke behov for en plade?

Vil man afstive væggen eller have noget godt at skrue i bag ved gipset, kan man sætte OSB eller, hvis man vil betale lidt mere, krydsfiner. OSB er 11 mm, og krydsfineren er vel 12.

Y
skal lave en spotlightkasse ved loftet. 110 cm lang, 51 cm høj. Regler til alle retninger og kanter som jeg tegner, men må nok begrænse for at holde vægten nede. Bliver tungt flise på, så det bare holder derefter.

Y
kan man flise direkte på en regel eller skal gipsen være fuldstændig dækkende?

Træet bevæger sig nok for meget til, at man kan lægge fliser direkte på det.

Y
1. hvis jeg skal bygge ud 29mm inden gipsen, hvilke plader ville I så bruge?

2. ville renoveringsgips ovenpå træregel være tilstrækkeligt til at kunne flise?
(ikke 6mm gips uden noget bagved men tænker lige foran reglen)

Senest redigeret:
Jeg har lidt svært ved at visualisere, hvordan det skal se ud, måske ville en skitse hjælpe?

Men skal du lægge 29 mm plader bare for at bygge ud? Er det ikke bedre at lave en oprejsning, hvis det er så tykt?

Hvad angår renoveringsgips ville jeg sige ja, men kun hvis den dækker hele overfladen, og ikke kun sidder på reglen. Ellers bevæger den sig jo med underlaget.

Y
Har en kasse på gulvet.. skal lave en kasse over den ved loftet... problemet er, at for at udnytte gitterpanelet, skal jeg øge dybden lidt, dvs. bygge både den eksisterende og den kommende kasse ud med 29mm.

Sidder og laver en 3d tegning nu, men svært at lykkes lave et billede som siger alt.

Y
så enkelgips fungerer hvis man har godt med reglar?

kaklen må bare ikke falde ned, for så bliver gulv og alt skrot.

brune ovenover er loftgitteret.. grønne er enten 45x95 eller 45x45

3D-model af vægstruktur med grønne reglar, brune taglægter og blå elementer. Viser konstruktion af væg med enkel gips og reglar enten 45x95 eller 45x45. 3D-tegning af rammeværk med grønne og brune reglar og mål i millimeter. De brune repræsenterer takgles, og de grønne enten 45x95 eller 45x45 reglar.

Y
Hvis jeg spørger sådan her i stedet... Tør man gøre den helt væghængt uden støtte fra loftet?

Hyldens dybde bliver så stor, hvis jeg skal ramme gitterpanelet.

Kan du ikke bruge sådan noget fejlklinke der? Fibo Trespo eller hvad det hedder? Vejer ikke så meget.

Lux/Byggskiver er vel ca. 30mm tykke og direkte flisebelægningsklare, bruges f.eks. til badekarskanter.

Jeg kan for mit liv ikke forestille mig, at det ikke skulle holde med enkelgips, men jeg tør og kan ikke garantere noget!

Y
10mm fliser. ret store plader, ikke løse stykker. den samlede vægt bliver sikkert den samme, men der burde være større risiko for, at pladen kan slippe end hvis det er småstykker.

Må nok beregne med dobbelte plader af forskellige slags alligevel for ikke at skulle bekymre sig.

Byg med reglar, regel cc30, brug almindelig 13mm gips. Du bør bruge mere energi på at overveje, hvordan du fastgør dette i loftet end selve gips/fliserne.

Det er reglarne, der sikrer, at konstruktionen ikke falder sammen i dette tilfælde, tænk på pladerne som underlag for fliser kun.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.