Hej alle sammen!

Vi er i gang med at renovere sønnens værelse. Vi vil helst have en så "glat" overflade som muligt. Lige nu er der to vægge (hvoraf den ene er en skråvæg) med OSB-plader og to vægge med en form for "savsmuldstapet" på gips.

Er det kun renoveringsgips, der gælder? Eller kan man for eksempel bruge renoveringstapet på det hele? Eller i det mindste på skråvæggen for at undgå for stor belastning på de bagvedliggende regler? Er der ellers mulighed for at bruge masonit på skråtaget? Hvordan bliver det pænest?

Er der ellers en form for "maling", der gør strukturen på OSB-pladerne usynlig? Eller bredspartle?

Er helt i vildrede som I kan mærke og vil ikke rigtig træffe en beslutning 🫣

• Skråvæg i børneværelse under renovation med OSB-plader, synligt trægulv og værktøj. Bygningsmaterialer ligger på gulvet i et rodet hjørne.
  • Værelse under renovering med OSB-plader på væggene, træplankegulv og håndværktøj ved vinduet.
Senest redigeret:
A
T Thea Schweizer sagde:
Hej alle sammen!

Vi er i gang med at renovere vores søns værelse. Vi vil helst have så ”glat” overflade som muligt.
Lige nu er der to vægge (hvoraf den ene er en skarp skråvæg) med OSB-plader og to vægge med en form for ”spåntapet” på gips.

Er det kun renoveringsgips, der gælder? Eller kan man for eksempel have renoveringstapet på det hele? Eller i det mindste på skråvæggen for at undgå for stor belastning på de bagvedliggende regler?
Findes der ellers mulighed for at bruge masonit på skrataget? Hvordan bliver det finest?
Det eneste der holder er gips jeg ville montere almindelig standard gips for et godt resultat.

• Synes
Lilllen og 1 anden
  • Laddar…
T Thea Schweizer sagde:
Eller kan man for eksempel have renoveringstapet på det hele? Eller i det mindste på skråvæggen for at undgå for stor belastning på de bagvedliggende reglar?
Hvis I tror, at væggen falder ned af et par gipsplader, så bør I nok lave konstruktionen om.

• Synes
Lilllen og 2 andre
  • Laddar…
useless useless sagde:
Hvis I tror, at væggen falder ned af et par gipsplader, så burde I nok genoverveje konstruktionen.
Det er mest fordi, der allerede sidder OSB-plader i underkonstruktionen. Jeg tænkte, at det måske bliver for tungt i betragtning af hældningen?

Rejäl sagde:
Det eneste der holder er gips, jeg ville have monteret almindelig standard gips for et godt resultat..
Jeg er nysgerrig på, hvorfor standardgips og ikke den tyndere renoveringsgips?

A
T Thea Schweizer sagde:
Er nysgerrig på, hvorfor standardgips og ikke den tyndere renoveringsgips?
Den almindelige gips er mere stabil, bruger kun renoveringsgips på tidligere gipsede overflader og bøjede overflader for dens fleksibilitet..
Hvad har du imod almindelig gips?

• Synes
el_palpo
  • Laddar…
Renoveringsgips er dyrere
Synes ofte, der kommer buler, hvor man skruer i skruen, ville undgå renoveringsgips så længe som muligt

T Thea Schweizer sagde:
Det er mest pga at der allerede sidder OSB-plader i underkonstruktionen. Jeg tænkte, at det måske bliver for tungt med tanke på hældningen?
Mener du, at I har sat osb udenfor osb? Hvis ja, skulle I måske have sat gips direkte.

Solvskaftet Solvskaftet sagde:
Mener du, at I satte osb uden for osb? I så fald skulle I måske have sat gips direkte.
Nej, det er bjælkelag, og så har vi sat regler, som vi derefter har fastgjort OSB-plader i. Så det er ikke dobbelte OSB-plader :)

Brug almindelig gips, fx 900mm plader som man kan bære op ad trappen. Overvejer du vægten, riv OSBen ned og begynd forfra og byg rigtigt - man kan ikke have vægge, der risikerer at falde sammen af egenvægten.

• Synes
nino
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.