Hej,

Netop købt et hus fra 1937, hvor vi er i gang med at erstatte tapet med maling. Når vi har fjernet tapet, er pudset faldet af nogle steder, blandt andet på indervægge af brædder + rismåtte og især bagved gulvlisterne. Pudset er også faldet af nogle steder fra indvendige ydervægge af tegl, hvor der tidligere har været fastgørelser.

Derfor skal vi reparere lidt, før den planlagte bredspartling (?), men vi er usikre på, hvilken mørtel der skal bruges. Efter lidt research gætter jeg på, at det er en luftkalkmørtel (ikke hydraulisk) med tanke på alder, metode og hvor let den smuldrer. Det peger i så fald mod dette produkt, blandt andet fordi det er let tilgængeligt.

https://www.se.weber/files/se/2021-07/PDS-SE-webercal-142-kalkbruk.pdf

Taknemmelig for feedback.

Revnet indvendig væg med synlige brædder og vassmatte, hvor puds er faldet af. Teglsten ses bagved med træstrukturer. Billede af væg med skadet puds, der afslører brædder og vassmatte bagoverfladen. Kanten ser smuldrende og forfalden ud. Finger peger på en beskadiget plet i pudset på en indvendig væg, hvor overfladen smuldrer, antyder behov for reparation. En hånd holder et stykke gammelt puds, der let smuldrer, fra et hus fra 1937, potentielt lavet af lufthærdende kalkmørtel.

• Synes
JohanLun
  • Laddar…
J
Kalkmørtel som du tænker ville jeg også bruge. Jeg har ved sværere opgaver blandet lidt gipsgips i kalkmørtlen, det bliver lidt "klæbrigere" og holder bedre sammen, så hvis man skal reparere i loftet, er det en klar fordel. Eller bygge tykkere som skal gøres i én arbejdsgang, f.eks. pudsede hulkel, så er det en fordel. Jeg har forstået, at man gjorde det på den måde i gamle dage også, dog kan man, så vidt jeg har forstået, blande gips i luftkalkmørtel, men ikke i cement eller hydraulisk kalkmørtel. Hvorfor ved jeg ikke.

• Synes
Halw-gnun
  • Laddar…
Hej! Jeg tænkte på at høre, hvordan det gik? Er i samme situation. Virkede det godt med det produkt, du foreslog?

N
J JohanLun sagde:
Kalkharpiks som du tænker skulle jeg også bruge. Jeg har ved sværere opgaver blandet lidt gipsmørtel i kalkharpiksen, det bliver lidt "klistret" og holder bedre sammen, så hvis man skal reparere i loftet, er det en klar fordel. Eller bygge tykkere, som skal gøres i én omgang, f.eks. pudsede hulkel, er det en fordel. Jeg har forstået, at man gjorde sådan også i gamle dage, men som jeg har forstået det, kan man blande gips i luftkalkharpiks, men ikke i cement eller hydraulisk kalkharpiks. Hvorfor ved jeg ikke.
Man skal aldrig blande gips i mørtel overhovedet.
Tidligere gjorde man det nogle gange for at få hurtigere tørring.
Nu findes der andre produkter til det.

N
Friteradräka Friteradräka sagde:
Hej! Tänkte høre hvordan det gik? Er i samme situation. Fungerede det godt med det produkt du foreslog?
Kalkmørtel 3 mm eller c mørtel 3 mm fungerer godt, hvis du er ude efter det samme som TS.

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
N neo11 sagde:
Kalkmørtel 3 mm eller c mørtel 3 mm fungerer godt, hvis du er ude efter det samme som TS.
Tak for svar!
Skal reparere væg (indendørs) i et hus fra 30'erne med murstensstamme og hvad jeg tror er kalkpuds ovenpå. Dog er jeg i tvivl om man skal vælge hydraulisk eller ikke-hydraulisk kalkpuds. Jeg opfatter det som at tørretiden er længere med "luftkalk". Men det virker også meget besværligt at skulle vande indendørs, hvis man skal bruge den hydrauliske kalkpuds. Så der er fordele og ulemper ved begge typer. Har kigget lidt på weber som Ts linkede til, samt Finjas. Derudover sælges der også bygningsbevaringsvarianter, som virker lidt dyrere.

J
N neo11 sagde:
Man skal aldrig blande gips i mørtel overhovedet.
Før gjorde man det nogle gange for at få hurtigere tørring.
Nu findes der andre produkter til det.
Hvad bliver konsekvensen? Hvor jeg har gjort det, har det fungeret godt...

N
J JohanLun sagde:
Hvad bliver konsekvensen? Der hvor jeg har gjort det, har det fungeret godt...
Indendørs gør det måske ikke så meget, men du vinder ikke noget ved det.
Og jeg tror, at mørtlen får kortere levetid.
Har du gips i mørtel udendørs, hvor vand kommer, er det ikke godt i nogen form.
Måske ikke et kæmpeproblem, men ikke noget man skal anbefale nogen.
Enten pudser man hulkehl eller andet med gipsmørtel, eller almindelig mørtel.

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
N
Friteradräka Friteradräka sagde:
Tak for svar!
Skal reparere væg (indendørs) i 30'ernes hus med murstenskerne og hvad jeg tror er kalkpuds ovenpå. Har dog overvejelser om man skal vælge Hydraulisk eller ikke-Hydraulisk kalkpuds. Forstår det som at tørretiden er længere med "luftkalk". Men det virker også meget besværligt at arbejde med vanding indendørs, hvis man skal bruge den Hydrauliske kalkpuds. Så fordele og ulemper med begge typer.
Kigget lidt på weber som Ts linkede til samt Finjas. Derudover sælges der også bygningsbevarings-varianter, som virker lidt dyrere.
Jeg bruger altid weber, men finja er ok.
Man skal altid vande uanset mørtel.
Er det mursten, skal man vande en masse, ellers tørrer det for hurtigt.
Jeg vil sige, at den hydrauliske er lidt mere praktisk, men luftkalk er lidt billigere, men sprækker lettere, hvis du pudser tykt og eftervander dårligt. Du har mere tid med luftkalk.
Er c mørtel ikke en mulighed? Ved du, at du har kalkmørtel på væggen?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.