Hej,
Jeg bor i et hus bygget i 1936 med murede kældervægge. Dele af kælderen har været indrettet som pejsestue siden gud ved hvornår. Jeg har lige revet gulv og vægge ned i et af rummene, og nu skal væggene bagved piftes op. Jeg har følgende overvejelser, som jeg håber nogen tør at besvare.
Som det ses på billederne nedenfor, sidder der flere generationer puds på væggene. Det yderste cementgrå lag var til store dele løst bag væggene, og det meste af det, der sad tilbage, kunne jeg banke af temmelig let. Det slap i store plader, når jeg gravede lidt med mejslen. Kan det være sådan, at dette er et cementmørtel, der har været uegnet at sætte på bagvedliggende, blødere, mørtel, og at det er derfor, det slipper nu og tager dele af pudsen med sig?
Hvad er passende at pudse væggen med nu? Hydraulisk kalkmørtel? Huset er drænet, men en vis risiko for fugtbelastning kan man sikkert regne med. Eller kan det fungere med noget C-mørtel?
Hvordan gør man med de lidt dybere huller, der findes i væggen? Når jeg læser om forskellige mørtler, angives en lagtykkelse, som ikke skal overskrides, men nogle af hullerne er betydeligt dybere. Selv hvis man lægger på i omgange, bliver det temmelig tidskrævende, hvis man skal holde sig til fx 3-6 mm, som for denne mørtel: https://www.bauhaus.se/hydrauliskt-kalkbruk-cs-ii.
Jeg bor i et hus bygget i 1936 med murede kældervægge. Dele af kælderen har været indrettet som pejsestue siden gud ved hvornår. Jeg har lige revet gulv og vægge ned i et af rummene, og nu skal væggene bagved piftes op. Jeg har følgende overvejelser, som jeg håber nogen tør at besvare.
Som det ses på billederne nedenfor, sidder der flere generationer puds på væggene. Det yderste cementgrå lag var til store dele løst bag væggene, og det meste af det, der sad tilbage, kunne jeg banke af temmelig let. Det slap i store plader, når jeg gravede lidt med mejslen. Kan det være sådan, at dette er et cementmørtel, der har været uegnet at sætte på bagvedliggende, blødere, mørtel, og at det er derfor, det slipper nu og tager dele af pudsen med sig?
Hvad er passende at pudse væggen med nu? Hydraulisk kalkmørtel? Huset er drænet, men en vis risiko for fugtbelastning kan man sikkert regne med. Eller kan det fungere med noget C-mørtel?
Hvordan gør man med de lidt dybere huller, der findes i væggen? Når jeg læser om forskellige mørtler, angives en lagtykkelse, som ikke skal overskrides, men nogle af hullerne er betydeligt dybere. Selv hvis man lægger på i omgange, bliver det temmelig tidskrævende, hvis man skal holde sig til fx 3-6 mm, som for denne mørtel: https://www.bauhaus.se/hydrauliskt-kalkbruk-cs-ii.
Tak!B basseman sagde:
Er stadig lidt usikker dog. Puds- & murermørtel C lyder godt, men jeg ser ikke noget om hvilke fugtegenskaber den har. Kan jeg føle mig sikker på at den vil fungere i et fugtbelastet miljø? Og hvad gør jeg med de dybere huller i væggen. Skal jeg reparere dem med noget andet, inden jeg pudser, eller fylder jeg dem med puds i forbindelse med pudsningen?
Hej,AJ82 sagde:
Hej,
Jeg bor i et hus bygget i 1936 med murede kældervægge. Dele af kælderen har været indrettet som gildestue siden gud ved hvornår. Jeg har lige revet gulv og vægge ned i et af rummene, og nu skal væggene bagved pænt gøres. Jeg har følgende overvejelser, som jeg håber, at nogen tør besvare.
Som set på billederne nedenfor, er der flere generationer af puds på væggene. Det yderste cementgrå lag var store dele løst bag væggene, og det meste af det, der sad tilbage, kunne jeg banke af ret let. Det gav slip i store flager, når jeg gravede lidt med mejslen. Kan det være sådan, at dette er en cementmørtel, der har været uhensigtsmæssig at sætte på bagvedliggende, blødere, mørtel, og at det er derfor, det slipper nu og tager dele af pudsen bagved med sig?
Hvordan gør man med de lidt dybere huller, der er i væggen? Når jeg læser om forskellige mørtler, er der en lagtykkelse, der ikke må overskrides, men nogle af hullerne er betydeligt dybere. Selvom man lægger det på i omgange, bliver det ret tungt, hvis man skal holde sig til fx 3-6 mm, som for denne mørtel: [link].
Vi har lignende forudsætninger, må man spørge, hvad I endte med at bruge til jeres kælder til sidst?
//MVH GS
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Vilket putsbruk till sockel
Fasad -
Vilket bruk till baljan, menar grunden? Kalksten, hus från 1912.
Byggnadsvård -
Hvilken mørtel til reparation af pudset indvendige vægge (revetering)?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Vilket bruk till badrumsvägg/förberedelser innan tätskikt
Badrum -
Vilket bruk till fogar i öppen spis
Fyllnadsmassor