Jeg skal bygge en garage med pulttag, spændvidde 4m og hældning 5 grader, cc 1200, snelast zone 2. Tagåsene bliver af limtræ og jeg kan ikke finde ud af dimensioneringen. Tykkelse 45mm ville være praktisk med hensyn til isolering, selvom 56 også fungerer.
Via byggbeskrivningar.se får jeg følgende resultat:
Der ser vi, at nedbøjningen for fx 56x225 er 18 mm, og ikke opfylder kravet på L/200.
Derefter kiggede jeg på Moelvens beregningsside og finder ud af, at deres 56x225 kun bøjer 12mm og opfylder maks nedbøjning L/300.
Selvfølgelig kan forskellige producenter have forskellig stivhed i materialet, men 50% forskel i nedbøjning er meget. Eller lægger byggbeskrivningar.se på yderligere sikkerhedsmargin?
Det ser ud til, at det bliver limtræ fra Holmen, hvis det ville hjælpe i beregningen.
Jeg skal bygge en garage med pulttag, spændvidde 4m og hældning 5 grader, cc 1200, snelastzone 2. Tagspærene bliver af limtræ, og jeg kan ikke finde ud af dimensioneringen. Tykkelse 45mm ville være praktisk med hensyn til isolering, selvom 56 også virker.
Via byggbeskrivningar.se får jeg følgende resultat:
[billede]
Der ser vi, at nedbøjning for fx 56x225 er 18 mm og ikke opfylder kravet på L/200.
Så kiggede jeg på Moelvens beregningsside og finder ud af, at deres 56x225 kun bøjer 12mm, og den klarer maksimum nedbøjning L/300.
[billede]
Det er klart, at forskellige producenter kan have forskellig stivhed i materialet, men 50% forskel i nedbøjning er meget. Eller lægger byggbeskrivningar.se en yderligere sikkerhedsmargen på?
Det ser ud til, at det bliver limtræ fra Holmen, hvis det ville hjælpe i beregningen.
Nogen med godt input?
Hvilken snelastzone regner du med?
Forudsat at alt andet er ens, så ser det ud til, at de går ud fra forskellig belastning: Selvom jeg ikke helt ved, om man direkte kan sammenligne søjlelæs og understøtningsreaktion (ved ikke forskellen, hvis der er nogen)?
Forudsat at alt andet er ens, så ser det ud til, at de baserer sig på forskellig belastning: Selvom jeg ikke rigtigt ved, om man direkte kan sammenligne søjlelast og støttepunktreaktion (kender ikke forskellen, hvis der er nogen)?
Snelastzone 2, som jeg skrev ovenfor.
Søjlelast er hvad bjælken faktisk trykker nedad på sin støtte. Dim søjlelast er reel last plus nogle sikkerhedsfaktorer, dvs. hvilken last man skal dimensionere søjlen til.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.