Vi skal omlægge en del af taget, og jeg læser om kvaliteten på bærelekt. Men jeg bliver ikke klog på træguiderne.
Vi har Monier betonsten, 27 graders taghældning, bor i snezone 2. Huset er bygget omkring -90. Bærelekt 45x70.
Tænkte at bruge det samme, eller burde jeg bruge 45x95?
Hvilken kvalitet? G4-2 eller bedre (G4-1 eller G4-0 som jeg forstår det?)
Skal man tage hensyn til C-tal også, C14-35?
Genbrug af eksisterende uskadt bærelekt: Er det risikabelt med tanke på alderen, selvom det ser fint ud?
Vi har Monier betonsten, 27 graders taghældning, bor i snezone 2. Huset er bygget omkring -90. Bærelekt 45x70.
Tænkte at bruge det samme, eller burde jeg bruge 45x95?
Hvilken kvalitet? G4-2 eller bedre (G4-1 eller G4-0 som jeg forstår det?)
Skal man tage hensyn til C-tal også, C14-35?
Genbrug af eksisterende uskadt bærelekt: Er det risikabelt med tanke på alderen, selvom det ser fint ud?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,407 indlæg
45x70 bliver fint, G eller C klassificering er lidt forskellige ting, men det er ikke særligt vigtigt for dit tag, men enkelt forklaret er gx-x en sortering og Cxx er styrken.
C14 er hvad jeg ved det bedste(eneste?) som trælasthandlerne plejer at have hjemme på netop 45x70, og det er fint til tag.
Genbrug er godt, hvis du gider og føler dig sikker på at lave vurderingen, men det stiller lidt højere krav til demonteringen og genmonteringen. Alderen ser jeg ikke som et problem, men fx revner tørre brædder lettere end nye, der bare er tør-isch.
C14 er hvad jeg ved det bedste(eneste?) som trælasthandlerne plejer at have hjemme på netop 45x70, og det er fint til tag.
Genbrug er godt, hvis du gider og føler dig sikker på at lave vurderingen, men det stiller lidt højere krav til demonteringen og genmonteringen. Alderen ser jeg ikke som et problem, men fx revner tørre brædder lettere end nye, der bare er tør-isch.
Tak for svaret!Rickard. sagde:
45x70 bliver fint, G eller C klassifikation er lidt forskellige ting, men det er ikke særlig vigtigt for dit tag, men enkelt forklaret er gx-x en sortering, og Cxx er styrken.
C14 er, så vidt jeg ved, det bedste (eneste?), som tømmerhandlere normalt har hjemme på netop 45x70, og det er nok til tag.
Genbrug er godt, hvis du gider og føler dig sikker på at vurdere det, men det stiller lidt højere krav til demontering og genmontering, alderen ser jeg ikke som et problem, men f.eks. revner tørre brædder lettere end nye, der kun er tør-is.
Når jeg har googlet, har jeg fundet 45x70 med lidt højere C-tal, men der var ingen info om G-klassifikationen. Hvad jeg forstod fra træguiderne, er det risikabelt med materiale med knasthuller og revnedannelse, når det gælder bærelekt.
Du skriver, at klassificeringen ikke spiller nogen særlig rolle for mit tag, det klassificeres som et "let" tag, selvom tagstenene vejer bly, ikke sandt?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,407 indlæg
Med 45x70 er det et meget mindre problem med revner/knaster end med tynde lægter, konstruktionsvirke (C-klassificeret) er sorteret efter styrke, og det er det vigtige, så du behøver ikke bekymre dig om det andet.
Nej noget let tag tror jeg ikke det klassificeres som, men uanset hvad er sne stadig det tunge, men med tagsten bliver der så pokkers mange af dem, så det holder alligevel. Et pladetag kan have halvt så mange lægter på taget, og så kan man have brug for at gå op i dimension og/eller c-klass.
Nej noget let tag tror jeg ikke det klassificeres som, men uanset hvad er sne stadig det tunge, men med tagsten bliver der så pokkers mange af dem, så det holder alligevel. Et pladetag kan have halvt så mange lægter på taget, og så kan man have brug for at gå op i dimension og/eller c-klass.
45x70 er meget stærkt som bærende lægte, så du behøver ikke at tænke på C-klassificering, men tag hvad der er tilgængeligt og billigst. Jeg ved ikke, hvad der er "normalt" nu til dags, men da jeg arbejdede som håndværker i stenalderen (læs: 80'erne og 90'erne), brugte man 25x38 som bærende lægte til tegl, og det har jeg aldrig hørt skulle have været noget problem. Der var man lidt mere omhyggelig med at holde øje med større knaster, og det skete nogle gange, når man gik rundt på taget, inden teglene kom på plads, at der knækkede en lægte, og man måtte save et stykke væk og sømme en ny fast.
Toppen, tak for svar!T Testarn sagde:45x70 er meget stærkt som bærelekt, så du behøver ikke tænke på C-klasse, men tage hvad der findes og er billigst.
Jeg ved ikke, hvad der er "normalt" nu om dage, men da jeg arbejdede som håndværker i stenalderen (læs: 80'erne og 90'erne) blev der brugt 25x38 som bærelekt til tagsten, og det har jeg aldrig hørt skulle have været et problem. Der var det lidt mere nøje at holde øje med større knaster, og det skete nogle gange, når man gik rundt på taget, før tagstenene kom på plads, at der knækkedes en lekt, og man måtte save en bid væk og sømme en ny fast.
Klik her for at svare