Hej alle dygtige gør-det-selv-folk!

Jeg står over for en køkkenrenovering og vil, tro det eller ej, fjerne en væg. Det drejer sig om indervæggen mellem køkken og spisestue, som støder op til ydervæggen i den ene ende og murstokken i den anden. Dele af indervæggen nærmest murstokken er muret. Huset er bygget i 40'erne med valmtag, men overetagen er ud- og ombygget i 70'erne med sadeltag.

Ved I, hvorfor delen af indervæggen nærmest murstokken er muret? Hvilken funktion har den murede del? Jeg har googlet og kigget rundt på fora og har fået følgende idéer:

1. Den er en bærende del af indervæggen. (Jeg har tvivlet på dette, da væggen ligger parallelt med tagstolen og på tværs af hjertemuren)
2. Den har en brandsikringsfunktion.
3. Den støtter murstokken.

Hvad tror I? Se rød markering i billederne.

• Plantegning af et hus fra 40'erne med markering af en væg ved siden af skorstenen, der skal fjernes under køkkenrenovering.
  • Plantegning af et hus fra 40'erne med markeret mur nær murstock. Viser rumfordeling mellem køkken, stue og andre områder i huset.
  • Plantegning af hus med markeret sektion nær murstock, mulig bærende væg.
Gammelnörden
Det kan være så, at selv om hovedformålet med den murede del ikke er at have en støttende funktion på gulvbjælkelaget for etagen ovenover, så kan det være bygget sådan alligevel.

Men først og fremmest har den nok haft en brandsikringsfunktion for den komfur, der stod der på det første billede.

Vær dog omhyggelig med at kontrollere, at den ikke har en støttende funktion for skorsten og eventuel ventilationskanal på overetagen! Fortsætter den murede del på overetagen, ville jeg ikke rive den ned...

Senest redigeret:
  • Synes
BirgitS
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.