Hej!
Jeg bor i en andelsbolig penthouselejlighed, hvor indertaget er fjernet, og taget er løftet til kip. Huset er fra 1959, og indertaget havde en gipsplade, træspån og tynd isolering. Loftsrummet er traditionelt, med træspær mm. mod ydertaget. Ændringen blev foretaget for 15 år siden.

Hvilken brandklasse skal hanebjælkerne have? De er ikke bærende.

Jeg ville være taknemmelig for svar, hvis nogen måske ved det.
Venlig hilsen Per Olof Sjölund

pjärlumjär pjärlumjär sagde:
Hej!
Jag bor i en brf vindsvåning där innertaket är borttaget och taket är lyft till nock. Huset är från 1959
och innertaket hade en gipsplatta, råspån och tunn isolering. Råvinden är traditionell, råspånt takstolar etc. mot yttertak.
Förändringen gjordes för 15 år sedan.

Vilken brandklass skall hanbanden ha? De är inte bärande.

Vore tacksam för svar om någon möjligtvis vet.
Vänligen Per Olof Sjölund
REI60 är väl kravet på all konstruktion om det är lägenhetskiljande.
Normalt gör man ju detta genom att klä in konstruktionen, inkl bjälklag.

Jag vet inte om det är godkänt alls med synligt bjälklag, rimligen så försvagas en sådan konstruktion snabbt vid en brand, även om trä i sig själv kan motstå elden utan att totalt brinna upp ett tag.
Hanband är väl alltid i någon mening bärnade eftersom de ingår i takstolskonstruktionen ?

Jag är dock ingen expert, det kanske finns vägar runt detta. Tex med någon specialfärg osv ?

https://www.traguiden.se/konstrukti.../stomme/bjalklag/lagenhetsskiljande-bjalklag/
https://www.fsbsverige.se/dokument/6 Konstruktionslösningar.pdf

klaskarlsson klaskarlsson sagde:
REI60 er vel kravet på al konstruktion, hvis det er lejlighedsskel.
Normalt gør man jo dette ved at beklæde konstruktionen, inkl gulvlag.

Jeg ved ikke, om det er godkendt overhovedet med synligt gulvlag, rimeligvis svækkes en sådan konstruktion hurtigt ved en brand, selvom træ i sig selv kan modstå ilden uden at totalt brænde op et stykke tid.
Hanebånd er vel altid på en måde bærende, da de indgår i tagstolskonstruktionen?

Jeg er dog ingen ekspert, der findes måske veje rundt om dette. F.eks. med nogen specialmaling osv.?

[link]
[link] Konstruktionslösningar.pdf
Tak for dit svar. Som jeg har forstået det, er hanebånd tagstols-stabiliserende men ikke bærende. Jeg har fået oplysning om to klassifikationer, den ene er original, normen år 1959, dvs 30 minutters brandsikring men også da 60 minutters brandsikring. Så jeg må se, hvad der dukker op i info-vej. Jeg skal ikke beskytte mere end nødvendigt, farverne er dyre og måske bedre at gipse ind.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.