Vækker en gammel tråd til live igen.
Behøver en arbejdsbænk i kælderen og tænkte først købe en bordplade på Ikea. Men de er kun 63,5 cm dybe, og jeg vil have 70/80 cm dyb.
Jeg forestiller mig en bund af reglar type 45x120 eller lignende. Ovenpå dette en god og holdbar arbejdsflade.
Plade ønsker jeg ikke af forskellige grunde. Jeg skal ikke svejse, bare have som en arbejdsflade i kælderen.
Skal jeg tage MDF, formplade eller bare køre på rent træ?
Er MDF ikke følsom over for fugt?
Formplade ser ud til at have en holdbar overflade.
I, som har bygget jeres egne arbejdsbænke, hvad har I som arbejdsflade, og hvordan har den holdt over tid?

1-2 lag spontat gulvplade og en forskallingsplade ovenpå det er min opskrift.

Det blev ikke helt som jeg tænkte, men det blev godt alligevel.
Jeg købte høvlet fer og not 28x120. Overfladen har jeg malet med transparent gulvmaling i flere lag.
Bliver det ikke godt kan jeg bare skrue en plade af passende materiale på.
Nu skal jeg bare sortere og få orden på kaoset blandt værktøj og øvrige ting.

Arbejdsbænk af hyvelspont 28x120 med monteret værktøjstavle og sorteringskasser; værktøjer og tilbehør i skuffer og på hylder nedenunder.

• Synes
Evamargit
  • Laddar…
K knipo sagde:
Det blev ikke helt som jeg havde tænkt, men det blev godt alligevel. Jeg købte høvlet fer og not 28x120. Overfladen har jeg malet med transparent gulvmaling i flere lag. Bliver det ikke godt, kan jeg bare skrue en plade af passende materiale på. Nu skal jeg bare sortere og få styr på kaoset blandt værktøj og andre ting.

[billede]
Gammel tråd men står i samme dilemma nu. Hvordan blev resultatet af din bordplade sådan efterfølgende? Er den helt plan? Har den slået sig noget? Fik du høvlet og slebet meget for at få det jævnt? Hvor holdbar har pladen været? Supermange spørgsmål men ville være utroligt taknemmelig for et svar =)

G Gooner sagde:
Gammel tråd men står i samme dilemma nu. Hvordan blev resultatet af din bordplade så her i efterhånden? Er den helt plan? Har den ikke slået sig? Fik du høvlet og slebet meget for at få det jævnt? Hvor holdbar har pladen været? Supermange spørgsmål men ville være utroligt taknemmelig for et svar =)
Resultatet blev helt ok efter min mening og mine krav. Den er måske ikke helt 100% jævn over overfladen men tilstrækkelig for mig. Lidt lidt bølget. Det ville sikkert være muligt at slibe den helt plan, men det har jeg ikke overvejet. Jeg har tænkt på at lægge en tynd plade over en del af den ene side. Jeg har ikke brugt den så meget, hvis jeg skal være ærlig. Den har været helt fyldt med ting i lang tid, men for et par uger siden ryddede jeg den faktisk fri. Hvis jeg skulle anskaffe mig en arbejdsbænk igen, ville jeg gøre det samme. Medmindre jeg fandt en "rigtig" arbejdsbænk fra et værksted eller lignende. Men den er god. Den er stabil, praktisk og ret billig.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.