Jeg skal indrette et lille værksted i min kælder og kan ikke bestemme mig for hvilken type bordplade jeg skal have på min arbejdsbænk.
Jeg vil gerne have, at den skal være 80 cm dyb, så alle almindelige billige bordplader går bort.
Materialet skal være holdbart, men det er ret vigtigt, at det ikke koster en formue.
Jeg har overvejet at bruge gulvspånplader eller andet plademateriale. De er i det mindste billige. Jeg tror, det bedste ville være at have en bordplade i eg. Men det bliver lidt for dyrt.

Hvilket materiale er passende? Kunne man måske lakere spånplader og gøre dem holdbare?
Jeg skal i alt have cirka 4 meter arbejdsbænk.

Alle tanker og forslag modtages med tak!

MDF er både hårdt og pænere end spånplade, når det er blevet malet.

Hvilken slags farve er bedst på mdf? Farven skal jo kunne tåle lidt slag.

Eller hvorfor ikke MDF eller gulvspån med en metalplade på?

Formplyfa er jo betydeligt mere holdbart end spånplade og har en overflade der tåler fugt og som desuden kan rengøres når den er blevet beskidt.

Hvad du skal gøre på pladen afgør jo valget af materiale?

Se om du kan få fat i en billig plade, så skal du stort set bare lave rammer nedenunder... Min far kører en 3-4 mm plade med rammer under. På den kan man gøre hvad fanden man vil...

Spåntet træ af største mulige dimension, derefter en masonitplade ovenpå, kanterne klædt med vinkeljern.

slaskman sagde:
Spåntat træværk af groveste mulige dimension, derefter en masonitplade ovenpå, kanterne beklædt med vinkeljern.
hvis krigen kommer... ;)

MVH
Ronnie

• Synes
carfre og 1 anden
  • Laddar…
Jeg har en køkkenbordplade i laminat i min garage.
tålig som f-n!

I
Eftersom hytan på bænkepladen med tiden bliver ret så ru af alle værktøjer, mærker af sav og boremaskine m.m. så er det ikke værd at investere i en dyr plade. Bedre at gøre sådan her:

Køb fer og not brædder/planker, mindst 28 mm tykke. Sav dem til den længde, du vil have på bænken, og slå dem sammen til den bredde, du ønsker, med lim imellem i noten. (Sørg for, at alle brædder/planker har kerne-siden opad.) Hvis det ligger opad-ned når du gør det, kan du skrue på (i forsænkede huller) 45x70 reglar nedenunder i hver ende for at holde overfladen urørt. (Reglarne kan du bruge som del af understellet.) Vend derefter pladen, og dæk over med 1/8" (3,2 mm) hård træfiberplade, som du først bløder op og sømmer på med fiberpladesøm i våd tilstand, så den strækker sig ud og bliver plan, når den har tørret et par dage.

Når 'bænkepladen' derefter bliver grim, kan du blot rive træfiberpladen af og lægge en ny på, så har du igen en pæn arbejdsbænk. Den holder desuden til at slå og hamre på ret så kraftigt uden at bryde sammen.

Var på Bauhaus i dag. De havde træplader 80cm dybe, som de kaldte arbejdsskiver. Kiggede ikke så nøje, men tror, at prisen lå under tusingen.

Tak for alle svar. Sjovt at læse alle de teorier I har.

Jeg gjorde sådan, at jeg bruger 60 cm plader i stedet. Kom til at tænke på, at det nok bliver bedre med det, fordi det er så svært at få fat i bredere plader.
Har fundet en nyatohbænkskive til 479 kr. Så det må nok blive sådan én. Vil jo også se lidt pænere ud. Den burde kunne tåle en del, og den kan jo slibes ned også.

Spånplade, ovenpå denne laminatgulv, rester eller en billig restparti eller noget,
Vupti så har du første klasses perstorpsplade i garagen :)

slaskman sagde:
Spåntræ af groveste mulige dimension, derefter en masonitplade ovenpå, kanterne beklædt med vinkeljern.
Hej,

Gammel tråd, som jeg har fundet frem.
Jer, der har beklædt kanten af fx en arbejdsbænk med plade eller lignende, hvordan har I gjort? Hvilket materiale og hvordan har I fastgjort det?

Jeg har aldrig set en bukket pladeprofil hos byggemarkederne, der er så lang, at den kan beklæde en hel plades kant. Skal man måske gå til pladeværkstedet?

Har I fræset vinklen ned i pladen for at få en jævn overflade?

Med venlig hilsen

Stefan

stew sagde:
Har aldrig set en bukkede pladeprofil hos byggvarehusene, der er så lang, at den kan dække en hel plades kant. Måske må man gå til plåtisen?

Har I fræst ned vinklen i pladen for at få en jævn plade?
Bliver vinkeljern for grimt og klodset? Det tåler jo utrolig meget slid ellers, og købes i lange længder.
Jeg havde nok fræst ned i det mindste størstedelen af jernets tykkelse, men det er jo en smagssag.

Jeg indrettede mit fyrrum med et gammelt køkkenindretning og brugte gulvspån til plade. Da bænken mest fungerer som mellemlagring og underlag til lidt småting, er der ingen høje krav til styrke. Malede gjorde jeg med gulvmalingen, der blev til overs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.