Hej, har bygget 2 tårne til børnene, som de skal lege med, men hvilken beton skal jeg bruge til at støbe de pælejern, jeg har tænkt mig at støbe fast? Der er klippe tæt på jorden nogle steder, så jeg vil nok ikke kunne komme så dybt nogle steder. Jeg tænker mest på frosten om vinteren.

Beton tager ikke skade af kulde, når den først har hærdet, så almindelig grovbeton i sæk er helt tilstrækkelig.

C C.Lundin sagde:
Beton tager ikke skade af kulde, når den først er hærdet, så almindelig grovbeton på sæk er helt fint.
Det er ikke korrekt. Beton, der udsættes for frost, skal have luftporer-dannende tilsætningsstoffer for at opfylde eksponeringsklassen. Dette er for at danne hulrum, hvor vandet kan ekspandere, når det fryser. Der findes færdigblandet beton på sæk, der kan modstå frost. /Ingeniøren

• Synes
Nicke-85
  • Laddar…
Så alle fundamenter, husgrunde, støttemure, osv som folk støber hjemme uden disse tilsætningsstoffer fryser fra hinanden?
Jeg tror det er risikofrit at ignorere det i en legehus.

useless useless sagde:
Så alle sokler, husfundamenter, støttemure osv. som folk støber hjemme uden disse tilsætningsstoffer fryser i stykker?
Jeg tror det er risikofrit at ignorere det i et legehus.
Hvad betyder det, om "alle" fryser i stykker eller ej?

Det afhænger jo af, hvad man mener risikoen er? Hvis du nu havde til hensigt at støbe sokler til et legehus fra starten, vil du antageligt ikke have, at det skal fryse i stykker, så arbejdet var forgæves? Så ja, risikoen er vel i så fald unødvendigt arbejde i det tilfælde. Forstår ikke hvor du vil hen...

Hvor lang tid tager det, før bundpladerne fryser i stykker?

L Ludvigjohnsson sagde:
Stämmer inte. Betong som är utsatt för frysning ska ha luftporbildande tillsats för att klara exponeringsklass. Dette for at det skal dannes hulrum som vandet kan udvide sig i, når det fryser. Der findes færdigblandet beton i sække, som kan tåle frost. /Konstruktøren
Nu taler vi om to forskellige ting her.
Naturligvis skal betonen angives XF2, måske endda XF3. Men det jeg sagde var, at betonen ikke tager skade, hvilket den ikke vil gøre.

C C.Lundin sagde:
Nu taler vi om to forskellige ting her.
Visst skal betonen anvises XF2, måske endda XF3. Men det jeg sagde var, at betonen ikke tager skade, hvilket den ikke vil gøre.
Forstår ikke hvad du mener. Vi taler vel bestemt om det samme. Hvis du har de eksponeringsklasser, så har du lufttilsætning, og så tager betonen ikke skade nej. Ignorerer man det, er der selvfølgelig en risiko for, at det fryser i stykker ved en lejlighed, når betonen er meget våd. Er betonen ikke udsat for frysning (isoleret) eller hvis den altid er tør, kan den dog ikke fryse i stykker.

useless useless sagde:
Hvor lang tid tager det før plinterne fryser i stykker?
Svarer ikke på dumme spørgsmål. Det er som at spørge hvor mange år det tager før et tag kollapser under snebelastningen.

Det er vel ikke et dumt spørgsmål. Masser af mennesker støber f.eks. sokler til terrasser hvert år med egenblandet beton uden tilsætningsstoffer. Skal de være bange for, at terrassen falder sammen om 5, 10, 50 eller 100 år?

• Synes
JanneJanne123
  • Laddar…
messijah messijah sagde:
Hej, har bygget 2 tårne til børnene, som de skal lege med, men hvad skal jeg bruge for beton til at støbe fast de stolpejern, jeg har tænkt at støbe fast? Er klippe nær jorden nogle steder, så jeg vil nok ikke kunne komme så dybt nogle steder. Jeg tænker mest på frosten om vinteren.
For at svare på dit spørgsmål. Køb hvilken som helst færdigblandet beton på sæk, så længe det står, at den tåler frost. Hvis du har klippe så tæt på jorden, er der sandsynligvis stor risiko for, at den står i vand ofte, medmindre klippen er meget sprækket. Hvis du er uheldig, fryser det ordentligt til en gang, når det er ordentligt vådt, og så må du lave det hele om igen. Der er ingen grund til at spare på det. Lyt ikke til gør-det-selv byggere. Det er mit råd til dig helt gratis. / Konstruktøren

• Synes
Evamag
  • Laddar…
L Ludvigjohnsson sagde:
For at svare på dit spørgsmål. Køb hvilken som helst færdigblandet beton i sæk, så længe der står, at den tåler frost. Hvis du har klippe så tæt på jordoverfladen, er der sandsynligvis stor risiko for, at den ofte står i vand, medmindre klippen er meget sprækket. Hvis du er uheldig, fryser det ordentligt til en gang, når det er rigtig vådt, og så må du lave det hele om. Der er ingen grund til at være nærig med det. Lyt ikke til gør-det-selv-byggere. Det er mit råd til dig helt gratis. / Konstruktøren
Du er alt for teoretisk nu, hvilket du bekræfter ved gang på gang at påstå, at du er konstruktør.
Så må du i så fald gå hele vejen og fortælle alt, der gælder, hvis han nu skal støbe med XF2, f.eks. hvilken vct han maksimalt må have for at midlerne, der definerer eksponeringsklasserne, overhovedet skal gøre nytte.

Eller, bare acceptere situationen og indse, at hvis han støber nogle stolper, så vil de ikke tage skade, selv uden eventuelle tilsatte midler.

• Synes
useless
  • Laddar…
C C.Lundin sagde:
Du er alt for teoretisk nu, hvilket du bekræfter ved at gang på gang påstå, at du er konstruktør.
Du bliver så nødt til at gå hele vejen og fortælle alt, der er nødvendigt, hvis han nu skal støbe med XF2, fx hvilken vct han maksimalt må have for at midlerne, der definerer eksponeringsklasserne, overhovedet skal gøre nytte.

Eller, bare acceptere situationen og indse, at hvis han støber nogle piller, så vil de ikke tage skade, selv uden eventuelle tilsatte midler.
Præcis, jeg er konstruktør, er du? Folk betaler mig 1000 kr i timen for at jeg skal svare på denne type spørgsmål. Gør de det med dig også? Så trættende med alle amatører, der ikke kan lære at lytte til nogen, der faktisk har kompetence. I kan ikke tåle at I bare gør, hvad en anden siger.
XF2 føles jo måske ikke som den mest sandsynlige eksponeringsklasse. Ikke så almindeligt at man salter under en legeplads. XF3 derimod. Det klarer man med C28/35 hvis man har 5% luft. En færdig beton i sæk, der skal klare frysning, har rimeligvis ikke lavere styrke klasse end det der.

• Synes
Evamag
  • Laddar…
L Ludvigjohnsson sagde:
Præcis, jeg er konstruktør, er du? Folk betaler mig 1000 kr i timen for at jeg skal svare på denne type spørgsmål. Gør de det med dig også? Så trættende med alle amatører, der ikke kan lære at lytte til nogen, der faktisk har kompetence. I tåler ikke at I bare gør, hvad en anden siger.
XF2 føles måske ikke som den mest sandsynlige eksponeringsklasse. Ikke så almindeligt at man salter under en legeplads. XF3 derimod. Det klarer man med C28/35 hvis man har 5% luft. En færdigbeton på sæk, som skal kunne klare frysning, har rimeligvis ikke lavere styrkeklasse end det der.
Det er ret åbenlyst, at du ikke har nogen kompetence omkring beton, men bare gengiver det, du har lært i bøgerne, du læste i skolen.
Amatør ved jeg ikke, jeg arbejder med kun beton dagligt og har gjort det i mange år. Har daglig kontakt med personer, der udvikler betonopskrifter ud fra forskellige krav, der findes i både udemiljøer, køling og i grundmiljøer.
Har også daglig kontakt med konstruktører, der overlader al relevant information om betonopskrifterne til dem, der faktisk kan. Det gør de uden at blinke og er ikke noget, de skammer sig over, eftersom de til gengæld beskæftiger sig med noget, de virkelig er dygtige til.

Nu blander du nok klasserne sammen. XF har ingenting med saltning at gøre, du mente måske XD.
Men for at svare på dit spørgsmål - nej, jeg er ikke konstruktør. Det betyder dog ikke, at jeg ikke kan.
Om folk skulle betale 1000 kr, hvis jeg skulle hyres ud? Ikke langt fra, hvorfor det nu skulle være relevant.

• Synes
lassebrun
  • Laddar…
C C.Lundin sagde:
Det är ganska uppenbart att du ej har någon kompetens kring betong, utan bara redovisar det du lärt dig i böckerna du läste i skolan.
Amatör vet jag inte, jag jobbar med endast betong dagligen och har gjort det i många år. Har dagligen kontakt med personer som utvecklar betongrecept utefter olika krav som finns i både utomhusmiljöer, kylning och i grundmiljöer.
Har även daglig kontakt med konstruktörer som överlåter all relevant information kring betongrecepten till de som faktiskt kan. Det gör de utan att blinka och är inget de skäms för, eftersom de i sin tur pysslar med någonting de är duktiga på på riktigt.

Nu blandar du nog ihop klasserna. XF har ingenting med salting att göra, du kanske menade XD.
Men för att svara på din fråga - nej, jag är inte konstruktör. Det betyder dock inte att jag inte kan.
Om folk skulle betala 1000 spänn om jag skulle hyras ut? Inte långt ifrån, varför det nu skulle vara relevant.
Jeg har ganske meget kompetens om beton og arbejder dagligt med betonspørgsmål. Det vi diskuterer er ikke komplette opskrifter. Vi taler om betonkonstruktioner udsat for frysning. En konstruktør foreskriver eksponeringsklasser og også lufttilsætning hvis det er frysning da lufttilsætningen gør at man får en anden styrke klasse i forhold til vct end hvis man ikke havde haft lufttilsætning.

Okay jeg forstår. Du har daglig kontakt med folk som kan beton. Men det betyder jo ikke at du gør det.

Nej jeg blander ikke nogle eksponeringsklasser. Hvilken XF klasse det bliver har at gøre med adgang til vand og om det er afvisningsmiddel eller ikke. XF3 = høj vandmætning uden afvisningsmiddel.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.