Hej,

jeg har en katastrofe til hus, som er blevet løftet af et sætningfirma med skum. Efter 4 forsøg måske huset kan reddes, eller også har de ødelagt det, vi får se. Det er et enormt tungt hus i sten, mursten og beton.

En del af denne proces inkluderede at udskifte afløbene under den 8 cm tykke uarmerede betongulv i kælderen. Nu er det gjort, og det skal støbes igen. Da de løftede væggene, lykkedes det dem at bryde løs og bøje betongulvet, så jeg skal nu lave en så enkel og billig løsning som muligt for at støbe igen kanalerne og hæve gulvet et segment 10 cm.

Det jeg skal støbe bliver som en platform mellem to hjertevægge, i tillæg til opbrudte kanaler, hvor det i skrivende stund fortsætter med at bevæge sig. Platformen skal dels skjule det gamle skrånende gulv og det afbrudte gulv fra væggen samt give stabilitet til væggene. Jeg havde tænkt mig at armere det hele. Men jeg er usikker på, hvilken beton jeg skal vælge, så det ikke bliver dårligt. Huset er bygget i 1926, og væggene står delvist på klippe, delvist på sten i ler.

Alt skal gøres så billigt som muligt, da det er uklart, om huset overhovedet kan reddes. Dyre løsninger er meningsløse, for så er det bedre at købe et nyt hus.

Groftbeton koster 1/3 af, hvad ekspanderbeton koster, men jeg er usikker på, om ekspanderbeton ville være farligt at bruge mellem hjertevæggene, hvis det bevæger sig anderledes end resten af huset. Mens groftbetonen krymper og måske ikke engang støtter op mellem hjertevæggene?

Det er en serie af uheldige omstændigheder, der har sat mig i denne situation med at rode med så avancerede ting trods uvidenhed, men jeg har intet valg og beder om hjælp.

Det sætningfirmaet har opnået er at løfte hele gulvflapen, som ventilatoren står på, + løfte væggen til højre for den, men ikke væggen til venstre, så intet passer på gulvet. Samtidig har de formået at bryde det stykke betongulv, der var tilbage til venstre, så det har sluppet fra væggen (Billedet er gammelt fra maj).

Ødelagt betonhusgulv med revner og faldende stykker ved væggen, ventilator på betongulvet.

4774
Men herregud menneske. Hvad var det for et firma, som du har hyret? Og hvorfor kunne de ikke løfte hele huset, hvilket jeg antager var meningen?
Forsøgte de 1gang, uden at lykkes med mere end at ødelægge hele fundamentet?

Hvorfor har de ikke gjort det om og gjort det rigtigt?

Det her med betonen synes jeg burde have indgået i firmans udførelse. Er du ikke kyndig inden for byggeri, så ville jeg sige, at du virkelig har brug for hjælp, da det handler om hele bygningens være eller ikke-være. At få en byggetekniker til at vurdere, hvad der er passende med forudsætningerne, er nok et must.

Har I søgt byggetilladelse til dette? Hvis ja, kontakt byggesagsbehandleren og rådfør dig med denne og kontakt dit forsikringsselskab og bed om råd.

Hvis I skal redde huset, så skal det vel også ikke kun lappes sammen, men faktisk kunne stå stolt i mange år fremover?

4774 4774 sagde:
Men herregud menneske. Hvad var det for en virksomhed, du hyrede? Samt hvorfor kunne de ikke løfte hele huset, hvilket jeg antager var meningen?
Forsøgte de én gang, uden at lykkes med mere end at ødelægge hele fundamentet?

Hvorfor har de ikke gjort det om og gjort det rigtigt?

Det her med betonen synes jeg burde have indgået i firmaets udførelse. Er du ikke kyndig inden for byggeri, så vil jeg sige, at du virkelig har brug for hjælp, da det handler om hele bygningens eksistens. At få fat i en byggetekniker, der ved og kan vurdere, hvad der er passende med forudsætningerne, er nok et must.

Har I søgt byggetilladelse til dette? Hvis ja, kontakt byggetilladelsesbehandleren og rådfør dig med denne, og kontakt dit forsikringsselskab og bed om råd.

Hvis I skal redde huset, så skal det vel også ikke bare plastres sammen, men faktisk kunne stå stolt i mange år fremover?
Hej, som tidligere nævnt så er en dyr løsning ikke interessant. Spørgsmålet gjaldt valg af beton ved restaurering.

4774
FörvirradAkademiker FörvirradAkademiker sagde:
Hej, som tidigare nævnt så er ikke en dyr løsning interessant. Spørgsmålet gjaldt valg af beton ved restaurering.
Jo, det forstår jeg, men undrer stadig over hvad der skete med firmaet som forårsagede dette? Og hvilket ansvar

4774 4774 sagde:
Jo det forstår jeg, men undrer stadig over, hvad der skete med firmaet, der forårsagede dette? Og hvilket ansvar
Ja, det er en diskussion for sig. Metoden passede ikke til mit hus, men for sent at tænke på det nu. Skaderne deres indgreb gør på øvrige ting fraskriver de sig fra, undtagen bevægelser da. Men som sagt fungerer skum ikke på mit hus. De har været her 4 gange, mindst 60 injektionspunkter, mange rabatter. Skal man pæle om i stedet, vil det koste mere end det smager, så ser hellere, at huset rives, end lægger penge på det. Jo, jeg kan ringe til dem og bede dem komme her og sprøjte mere skum ind, mislykkes med tiltag og ødelægge de nye afløb og dræning, jeg har lavet.

Det hele er en meget lang historie, men jeg går ud fra, at jeg ikke kan få penge fra dem eller forsikringsselskab, da huset snart er 100 år. Da er det ikke værd at bruge en masse penge, bedre at spare dem, gøre noget klodset selv og så købe et nyt hus, når man har råd til det. Skal man opbryde gulvet og grave det ud, vil man mødes af en massiv klump skum, der vil tage dage at fjerne. Bedre at kappe 10 cm lofthøjde og blive færdig hurtigere, så bevæger det sig muligvis mindre også. Store risici man tager, hvis man destabiliserer mere. Jeg har vel også typisk givet op. To år af "professionel hjælp", en halv million fattigere, men alt bliver værre. Lejlighed er fristende, hader mit hus.

Jadu, det er en diskussion for sig. Metoden passede ikke til mit hus, men for sent at tænke på det nu. Skaderne deres indgreb gør på andre ting fraskriver de sig fra, undtagen bevægelser da. Men som sagt fungerer ikke skum på mit hus. De har været her 4 gange, mindst 60 injektionspunkter, mange rabatter. Skal man pæle om i stedet kommer det koste mere end det smager så ser hellere at huset rives end lægger penge på det. Visst jeg kan ringe dem og sige til dem at komme her og sprøjte ind mere skum, mislykkes med tiltag og ødelægge de nye kloakker og dræneringen jeg har lavet.

Det hele er en meget lang historie men jeg går ud fra at jeg ikke kan få penge fra dem eller forsikringsselskab da huset snart er 100 år. Da er det ikke værd at bruge en masse penge, bedre at spare dem, gøre noget halvhjertet selv og så købe et nyt hus når man har råd til det. Skal man opbryde gulvet og grave det ud så mødes man af en massiv klump skum, som vil tage dage at få bort. Bedre at kappe 10 cm lofthøjde og blive færdig hurtigere, da måske det bevæger sig mindre også. Store risici man tager hvis man destabliserer mere. Jeg har også næsten givet op. To år af "professionel hjælp", en halv million fattigere, men alt bliver værre. Lejlighed er tillokkende, hader mit hus.
60 injektionspunkter er en underdrivelse, indså jeg, 100 stykker er det blevet. Jeg har garanti på at det ikke skal bevæge sig, to år, men hvad hjælper det? Alt de udfører gør det værre. Har haft struktør her, som ikke har været bekymret, men jeg har ingen tillid til "professionelle" mennesker længere. Har mareridt om at huset falder sammen og dræber familien, vil derfor støbe så hurtigt som muligt, men ikke let at nå alt med familie og fuldtidsarbejde. Man hører på daglig basis nu hvordan huset knirker når det langsomt falder ind på sig selv. Gør en psykisk syg. Lagt og tænkt hele natten.

Udover at jeg ikke ved hvilken beton jeg skal bruge, så forstår jeg at jeg må slibe bort malingen på den gamle beton, bore ind armeringsjern i den samt banke pudset væk langs væggene og støbe mod murstenen. Skal bygge en form og lægge i armeringsnet. Den tidligere "plade" var 5 cm tyk på nogle steder og uarmeret, så ved ikke hvor vigtig den var for konstruktionen, hvilket gør en endnu mere bekymret eftersom det bevæger sig så meget og sandsynligvis ikke engang forbedres efter det støbes igen. Man kan jo spørge sig om man bare spilder sin tid på at sminke denne gris.

C
Står væggene på gulvet? Måske endda bærende vægge? Dvs. er gulvet en del af den bærende konstruktion, som en fattigmands plade på jord?

C cpalm sagde:
Står væggene på gulvet? Måske endda bærende vægge? Dvs. er gulvet en del af den bærende konstruktion, som en fattigmands plade på jord?
Ja, loftet i kælderen er husets "rigtige" plade. Gulvet er rigtig tyndt

Farstatjej90
Jeg tror, at det du støber med beton i denne situation ikke vil have nogen effekt på selve bæreevnen.
Det første jeg ville gøre, er at få en inspektion af husets konstruktion, bærende konstruktion, af en byggetekniker. En sådan kan også give forslag til foranstaltninger.
Jeg forstår, at du ønsker en billig løsning, men at købe hundrede sække beton og hælde/slaske på i denne situation vil ikke løse problemet, tror jeg. Det er et uforrettet arbejde.
Afhængigt af hvad en inspektion ville sige og hvad I har aftalt med skumfirmaet, så kan det måske være værd at overveje at gå videre med det.
Men med tanke på, hvordan de har efterladt dit hus, er det sandsynligvis et fupfirma.....😞

• Synes
TommyC og 1 anden
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 sagde:
Jeg tror, at det du støber med beton i denne situation vil ikke have nogen effekt på selve bæreevnen.
Det første jeg ville have gjort, er at foretage en inspektion af husets konstruktion, bærende konstruktion, af en byggetekniker. En sådan kan også give forslag til en løsning.
Jeg forstår, at du vil have en billig løsning, men at købe hundrede sække beton og hælde ud/skvulpe på i denne situation vil ikke løse problemet, tror jeg. Det er spildt arbejde.
Afhængigt af hvad en inspektion ville sige og hvad I har aftalt med skumfirmaet, så er det måske værd at køre en sag også.
Men i betragtning af hvordan de har efterladt dit hus, er det sandsynligvis en fupfirma.....😞
Hej, huset blev ugen før 3. indgreb fra sætningfirma gennemgået af både struktør og inspektør. De har ingen store bemærkninger. Normalt er det korrekt, at gulvet ikke giver bæreevne, men som du kan læse er 100 punkter blevet injiceret over 4 gange. Der er ikke noget normalt tilbage ved dette hus. Firmaet er ikke et fupfirma, og der er ikke opstået store skader på huset, men jeg vil ikke bruge en masse penge på et hus jeg hader. Jeg vil bare have et bryggers. Derudover er alle andre gulve i kælderen knækket.

C
Ja, taget i kælderen er husets "rigtige" plade. Gulvet er rigtig tyndt
Samme konstruktion i min kælder (lavet i 50'erne). Fungerer fint her med ideelle jordforhold, men jeg har også erfaring med, hvordan samme konstruktion opfører sig under mindre gode jordforhold, og det bliver bare noget skidt med revner og ujævne sætninger i gulv og indervægge, der kollapser.

Jeg er jo ingen ekspert på dette, men jeg tvivler på, at gulvet, som det er, vil give mere bæreevne end det underlag, det ligger på. Det kræver en mere sofistikeret løsning for at få bugt med dette.

C cpalm sagde:
Samme konstruktion i min kælder (lavet i 50'erne). Fungerer godt her med ideelle jordbundsforhold, men jeg har også erfaringer med, hvordan samme konstruktion opfører sig ved mindre gode jordbundsforhold, og det bliver bare noget skidt med revner og ujævne sætninger i gulv og indervægge, der kollapser.

Er jo ingen ekspert på dette, men jeg tvivler på, at gulvet, som det er, vil give mere bæreevne end underlaget det ligger på. Det kræver en mere sofistikeret løsning for at få styr på dette.
Tak for svaret. Ja, halvdelen af huset er indbygget i klippe, den anden halvdel sten, som sandsynligvis også stod på klippe ved byggeriet. Den side, der har tre etager, er sunket, men de øverste to etager har ikke fulgt med. Takket være dette stod huset kun på ydervæggene plus halvdelen af kernevæggene tidligere, hvilket gav det hele en fornemmelse af en vippe. Nu er kernevæggene løftet x2, men noget fortsætter med at synke, mens andet står stille. Men da dette hus ikke har nogen plade at løfte op, bliver det ret svært for firmaet at løfte væggene overalt. Nogle steder er der kun 80 cm til klippen langs en af kernevæggene.

Så det lyder som om jeg har haft held i uheld. Vil ikke bo her længe, så det er lige meget, huset sælges ikke for nogle store summer alligevel, så at investere i at "redde" det er spildt. Måske skal jeg sætte det til salg nu og se, om nogen elsker det og vil overtage. Efter svar her i hvert fald, så lander det vel i, at jeg skal bryde lidt af kanten væk og så have et ujævnt gulv, måske flydespartle det lidt senere. Man kan se på billedet længst væk i venstre hjørne, hvor stor højdeforskellen er som mest.

• Et ujævnt beton- eller stengulv med en tydelig højdevariation er synligt, omgivet af vægbrud og spildt materiale.
Tak for svaret. Ja halvdelen af huset er bygget ind i klippen, den anden halvdel står der sten, som sandsynligvis også stod på klippen ved byggeriet. Den side, der har tre etager, er sunket, men de øverste to etager har ikke fulgt med. Takket være det, så stod huset kun på ydervæggene plus halvdelen af de inderste vægge tidligere, hvilket gav alt en følelse af en springbræt. Nu er de inderste vægge løftet x2, men noget fortsætter med at synke imens andet står stille. Men da dette hus ikke har nogen plade at løfte op, bliver det ret svært for firmaet at løfte væggene overalt. Visse steder er der kun 80 cm til klippen langs en af de inderste vægge.

Så det lyder som om jeg har haft held i uheld. Vil ikke bo her længe, så jeg er ligeglad, huset bliver alligevel ikke solgt for nogen store summer, så at investere for at "redde" det er spildt. Måske skal jeg sætte det til salg nu og se, om nogen elsker det og vil overtage det. Efter svarene her lander det vel i, at jeg må bryde fligen væk lidt og så have et ujævnt gulv, måske spartle det lidt ud bagefter. Man kan se på billedet længst væk i venstre hjørne, hvor stor højdeforskellen er som mest.
Så ved jeg, at der er for meget stenmjöl, men ville have så meget støtte til væggen som muligt, før jeg afsluttede arbejdet, så jeg lagde det der for den skyld. Skal smide makadam på bagefter.

C
Men eftersom det här huset inte har någon plade att hæve op bliver det fandens svært for virksomheden at hæve væggene overalt. Nogle steder er det kun 80 cm til klippen langs en af hjertevæggene.
Hvilken metode er blevet brugt til hævningen? Injektion af beton i jorden?
Et alternativ er jo at grave ud og understøtte mindst de bærende vægge. Så er afstanden til klippe en fordel.

Hvis du kun er ude efter at "lukke posen" og på den enkleste måde genetablere det kosmetisk, ville jeg bare bore lidt armering ind og støbe grøften op med almindelig grovbeton. Stenmellet der bliver vel udmærket at støbe på. Men det løser jo ingen problemer.

Senest redigeret:
C cpalm sagde:
Hvilken metode er anvendt til løftet? Injicering af beton i jorden?
Et alternativ er jo at grave ud og understøtte i det mindste bærende vægge. Så er afstanden til klippen en fordel.

Hvis du kun er ude efter at "lukke sækken" og på den enkleste måde genskabe det kosmetisk, ville jeg blot bore lidt armering ind og støbe grøften op igen med almindelig grovbeton. Men det løser jo ingen problemer.
Injicering af skum. Klippen falder dog hurtigt, og problemet opstår først længere ude, hvor det er uklart, hvor dybt det er til klippen. 30 cm udenfor væggen ved jeg, at jordvarme blev installeret et stykke væk, og der var det 6 meter til klippen, så det hele er ikke så letløst. Måske ville en stærk plade hjælpe, men som sagt, halvdelen af huset er solidt på klippe, mens den anden ligger og flyder på ler.

Samtidig har jeg ingen intentioner om at bo her i dette hus, hvorfor jeg ejer et hus, jeg ikke engang vil have, er en anden historie, jeg ikke vil dele her, jeg købte det på anbefaling af en kyndig, da jeg ikke boede i Sverige. Men at investere 2 millioner i huset for at få orden på alle gulve, vægge, loft og vinduer er ikke noget, jeg har tænkt mig at påtage mig, når jeg ikke engang trives. Bjælkelaget på øverste etage er i træ, og der er det jo lidt som en rutsjebane nu efter alle ture. Nej, det bliver at smøre det op igen for at få et vaskerum, jeg har ikke tænkt mig at øge det tab, der allerede findes. Det er et meget specielt hus og et af få svenske huse i sten, mursten og beton med grandiose indslag, men jeg vil have en almindelig villa. Det ender nok med, at jeg giver skidtet væk eller lejer det ud.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.