Jeg skal installere en støbejernskamin og strålingsbeskytte vægge til dette i vores Norrbottensgård (laftet langstrakt gård med over 100 år på bagen). Kaminen skal stå i et indre hjørne, i vinklen mellem en bærende tømmermur og en almindelig træregelvæg. Bjælkelaget er runde åse med ca. 1000-1200 mm mellem i varierende dimensioner.

Så nu står jeg med overvejelserne om, hvor meget vægge og bjælkelag kan bære uden problemer. Kaminen som sådan kommer nok til at veje 120-150 kg. Strålingsbeskyttelsen som skal til, findes der lidt forskellige løsninger til:

- EI90-væg med 75 mm letbetonblok, f.eks. multipladen vejer ca. 300 kg ca. 2000 kr => EI90 dvs. 50 mm afstand til kaminen

- EI90-væg med 90 mm Lecablok vejer knap 400 kg ca. 800 kr => EI90 dvs. 50 mm afstand til kaminen

- Ventileret mineritspalte ca. 80 kg ca. 1700 kr => strålingsbeskyttelse 250 mm afstand til kaminen.

Så hvad tror I, der har været med et stykke tid, at sådan nogle gamle åsebjælkelag klarer af belastninger? Tømmeret er i god stand og fra dia 200 og opefter. Vægbeklædningens belastning vil jo delvist fordeles ud på væggen, men samtidig står væggen også på bjælkelaget i det ene tilfælde.

Hvad klarer jeg af belastning, og hvilket alternativ skal jeg vælge? Behøver jeg sige, at jeg gerne vil have kaminen inde i hjørnet, dvs. en kort afstand til væg er godt.

Ingen der har en anelse? :( Jeg hørte et tal, at grænsen mellem såkaldt "tung pejs" og let pejs lå ved 300 kg, hvilket ville betyde, at normalt belaster man sjældent mere end det med "punktlast" på almindeligt trægulv.

Ingen der kan give mig et hint om bæreevnen rent skabelonsmæssigt. Jeg er fuldt ud klar over, at det næppe kan gælde specifikt for min situation, men der findes vel flere tømmerhuse i landet. Hvordan har I selv gjort?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.