Jeg skal installere en støbejernskamin og strålingsbeskytte vægge til dette i vores Norrbottensgård (laftet langstrakt gård med over 100 år på bagen). Kaminen skal stå i et indre hjørne, i vinklen mellem en bærende tømmermur og en almindelig træregelvæg. Bjælkelaget er runde åse med ca. 1000-1200 mm mellem i varierende dimensioner.
Så nu står jeg med overvejelserne om, hvor meget vægge og bjælkelag kan bære uden problemer. Kaminen som sådan kommer nok til at veje 120-150 kg. Strålingsbeskyttelsen som skal til, findes der lidt forskellige løsninger til:
- EI90-væg med 75 mm letbetonblok, f.eks. multipladen vejer ca. 300 kg ca. 2000 kr => EI90 dvs. 50 mm afstand til kaminen
- EI90-væg med 90 mm Lecablok vejer knap 400 kg ca. 800 kr => EI90 dvs. 50 mm afstand til kaminen
- Ventileret mineritspalte ca. 80 kg ca. 1700 kr => strålingsbeskyttelse 250 mm afstand til kaminen.
Så hvad tror I, der har været med et stykke tid, at sådan nogle gamle åsebjælkelag klarer af belastninger? Tømmeret er i god stand og fra dia 200 og opefter. Vægbeklædningens belastning vil jo delvist fordeles ud på væggen, men samtidig står væggen også på bjælkelaget i det ene tilfælde.
Hvad klarer jeg af belastning, og hvilket alternativ skal jeg vælge? Behøver jeg sige, at jeg gerne vil have kaminen inde i hjørnet, dvs. en kort afstand til væg er godt.