Jeg skal bygge et tag over et rum inde i et andet, meget større rum (det bliver et musikstudie). Taget vil være ca. 5,4m x 8,7m (i alt ca. 47m2). Jeg undrer mig nu over, hvilken type bærende bjælke og hvilke reglar jeg skal bruge til taget for at undgå at få det i hovedet fremover. Taget skal kunne holde op til 70mm isolering samt tre lag 13mm gipsplade. Det skal også kunne bære ca. 200 kg lydabsorberende installationer. Da rummet ikke skal have nogen kontakt med husets struktur, kan jeg ikke fastgøre noget til det eksisterende tag.
Ingen anelse hvor lille dimension du kan vælge, men hvis du VED at oversiden ikke skal blive gulv kan du bruge 45x220. (Dog skal du bygge den anden vej.)
jeg blev tippet om at skarve 45x145 ved at lægge dem dobbelt og forskyde den ene regel med ca en meter og derefter lime/skruve og så bolte dem sammen i skarvene. Meninger?
Er du efter den mindst mulige byggehøjde, eller har du høj loftshøjde nu?
Hvis du skal have bjælken som du beskriver, bliver den virkelig stor med spændvidde på 8,7m.
Selvfølgelig lægger du den på den anden led.
Hvis du nu overhovedet behøver en bjælke.
Gætter på, at du heller ikke kan fastgøre taget i væggene uden, men skal bygge nye vægge fritstående fra eksisterende?
45x220 (alternativt limtræ 56x225) er nok tilstrækkeligt specielt, hvis du nu skal lave nye vægge, da spændvidden bliver mindre.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.