skal montere OSB+gips på indervægge, tænkte bare at tjekke hvilke skruer jeg skal bruge til dette.
er det nok med 30mm til gipsen? og hvilke skruer skal jeg bruge til osb'en??
taknemmelig for svar.....
P.s har en skruemaskine og taknemmelig for tips om hvor man kan købe båndet skruer billigt

Ola78
Når du har dobbelt plademateriale, bør du bruge 40 mm skruer, hvis du skal skrue i reglerne bagved, ellers har du kun 5 mm, der holder. Det har vel været diskuteret her på forummet, at man kan skrue i spånpladen/OSB uden at skulle ramme reglen. Jeg arbejder selv inden for træhusindustrien, og for nogle år siden skruede vi gipsen i spånpladerne/OSB uden at tage hensyn til reglerne, men efter mange reklamationer på grund af, at pladerne begyndte at hænge mellem reglerne, begyndte vi at skrue i dem i stedet. Reklamationerne ophørte, så for at være på den sikre side, skrue gipsen i reglen bagved, så bliver det rigtig solidt og godt.

Ola78
Sorry, glemte at du havde spurgt om skruer til OSB, tag spånpladeskruer eller hvis du har sømpistol...40 mm søm.

perfekt....takker så meget...hvor lange skal spånpladeskruerne være?

strålende!
tak så meget for al hjælp!

har liggende 45reglar på indersiden....
hvordan skal osb'en monteres? liggende?

Ola78
Værsgo, det var så lidt. Altid sjovt, hvis man kan glæde nogen:D

Ola78
Med 45 liggende kan du montere osb:n liggende men glem ikke at sætte kortlingar ved samlingen på kortsiderne, alt så sætter du kortlingar på c/c 600 mellem de liggende, så kan du montere osb.n stående og du har også en regel at skrue gipsen i senere.

smart:).....hvordan plejer man at gøre det?
har alle muligheder nu .....

Ola78
Hvordan man plejer at gøre.....ja da, der er sandsynligvis en masse forskellige løsninger på det. Arbejdede på en anden husfabrik engang, der havde vi krydslagt regelværk opbygget omtrent som jeg skrev ovenfor, den var opbygget sådan her: 195 mm regel, dampspærre, 45 mm liggende, 45 mm stående mellem liggende c/c 600 men ikke midt for 195, så råspont og gips. Blev meget gode vægge i hvert fald :D

Ola78 sagde:
Når du har dobbelt plademateriale bør du have 40 mm skrue hvis du skal skrue i reglerne bagved ellers har du kun 5 mm der trækker. Det har vist været diskuteret her på forummet om at man kan skrue i spånpladen/OSB uden at skulle ramme reglen. Arbejder selv i træhusindustrien og for nogle år siden skruede vi gipsen i spånpladerne/OSB uden at tage hensyn til reglerne, men efter en masse reklamationer fordi pladerne begyndte at hænge mellem reglerne, begyndte vi at skrue i dem i stedet. Reklamationerne ophørte, så for at være på den sikre side, skru gipsen i reglen bagved så bliver det rigtig solidt og godt.
Dette må du gerne uddybe, jeg er en af dem der ikke er så nøje med at gipssamlinger rammer den underliggende regel, så længe OSB'en er skruet ordentligt. Hvad var årsagen til reklamationerne egentlig? Og hvad menes der med at de hængte mellem reglerne? Jeg er ærligt nysgerrig, jeg har nemlig troet at det ikke spiller nogen rolle hvor samlingen havner. Måske lidt OT men alligevel ikke.

Ola78
Selv troede jeg heller ikke, at det havde nogen betydning, men så fik vi dette at vide, og jeg så billeder, som vi fik fra reklamationsafdelingen. Når langsidesamlingen på gipsen endte mellem reglerne, og spånpladen bevægede sig, kunne armeringen i samlingen åbenbart ikke klare dette, og pladerne begyndte at svække, så nu skruer vi al gipskortskrue i reglerne. Jeg antager, at det skyldes, at pladerne nu bliver mere som en massiv tyk plade eller noget, men det er lidt besværligt, når man sidder og regner spånpladerne ud på arbejdet, og man skal få det til at passe med gipsen også, da man gerne ikke vil generelt sammensætte den. Samtidig begyndte vi også at sætte et metalbånd over alle vinduer for at forhindre, at tapeterne skulle revne, da der også havde været problemer med det, og reklamationerne mindskedes kraftigt efter dette. Jeg antager, at

• Synes
Rhessen og 2 andre
  • Laddar…
Ola78
Glemte at skrive det, man mærker ikke fænomenet direkte, men det var tilsyneladende sådan en ting, der kom snigende. Nu ved jeg ikke, om det måske er anderledes med OSB som underlag, personligt synes jeg jo, at den er bedre end spånplade. Selv har jeg sat råspont under al gips i vores hus, og der har jeg ikke tænkt så meget på dette med reglerne faktisk, da jeg syntes, at råspont er så kraftigt. Må undskylde, hvis jeg måske har skræmt dig nu bengtsson;), ikke min mening i så fald. Jeg skriver bare, hvordan vi gør på mit arbejde, cheferne bestemmer jo:D

Interessant, jeg har haft det samme problem i nogle få samlinger, troede det skyldtes, at det var spartlet med glasfiberstrimmel og ikke papir (som jeg har på alle andre samlinger).
Hvor tæt skruede I OSB? Blev det også limet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.