2,630 læst ·
17 svar
3k læst
17 svar
Hvilke murblokke til varmgarage?
Side 1 af 2
Bygger et 40m2 garage på isoleret plade. Skal varmes med luftvarmepumpe. Forventet at holde ca. 15 grader året rundt i Vestdanmark.
Hvilken type murblok er rimeligst at satse på?
*Finja exakt isoleringsblok? Unødvendigt dyrt? +velisoleret - 25cm-varianten virker umulig at få fat på, unødvendigt dyr?, øget omkostning for muring. Besværligt med alle typer af bjælker, hjørnestykker etc.?
*Finja almindelige uisolerede blokke? +billige, lette at arbejde med kun 1 type blok, hurtigere muring. -dårligt isolerede
Andre alternativer?
Hvilken type murblok er rimeligst at satse på?
*Finja exakt isoleringsblok? Unødvendigt dyrt? +velisoleret - 25cm-varianten virker umulig at få fat på, unødvendigt dyr?, øget omkostning for muring. Besværligt med alle typer af bjælker, hjørnestykker etc.?
*Finja almindelige uisolerede blokke? +billige, lette at arbejde med kun 1 type blok, hurtigere muring. -dårligt isolerede
Andre alternativer?
Hjalp svigermor med at bygge et atelier og garage med Finja isolerblokke for et par år siden, ganske vist dyrt men gud hvilken godt isoleret bygning det blev. 🤙🏻P plan-g sagde:Bygger et 40m2 garage på isoleret plade. Skal opvarmes med luftvarmepumpe. Tænkt at holde omkring 15 grader året rundt i Vestjylland.
Hvilken type murblok er mest rimelig at satse på?
*Finja exakt isolerblokke? Unødvendigt dyrt? +velisoleret - 25cm varianten virker umuligt at få fat på, unødvendigt dyr?, øget omkostning for muring. Besværligt med alle typer af bjælker, hjørnestykker etc?
* Finja almindelige uisolerede blokke? +billige, lette at arbejde med kun 1 type blok, hurtigere muring. -dårlig isolering
Andre alternativer?
Sælgeren foreslog nu i stedet almindelige uisolerede blokke og derefter indvendigt skelet med isolering. Isoblock kaldte han en unødvendig Premium-konstruktion.
Et andet alternativ er at isolere udvendigt med celleplast, som derefter pudses?
Hvad synes I?
Et andet alternativ er at isolere udvendigt med celleplast, som derefter pudses?
Hvad synes I?
Isolering indvendigt plejer man jo ikke at anbefale til huse, i hvert fald, garage har måske ikke helt den samme fugtbelastning, så det ikke bliver samme risiko for problemer? Jeg ved ikke, du bør måske tage hensyn til de problemer, som indvendig isolering medfører.
Jeg har tidligere brugt almindelige lecablokke, udvendig isolering + tykkelsepuds, når jeg har bygget.
Men hvis jeg skulle gøre det om, ville jeg have lavet en dobbeltmur med 10 cm isolering (eller hvad man nu vil have). Men så får man jo typisk 15 cm + 10 cm + 12 cm (plus et par cm for overfladen). Der er nok ikke så mange garager i dag, der opføres med 40 cm tykke vægge.
Men jeg bor på landet, har kvadratmeter på grunden så det rækker (en tyk væg indebærer ikke mindre areal indvendigt, bare at man skal lave en større plade og mere arbejde), jeg kan godt lide at mure, og har ingen problemer med at få byggetilladelse, så en tyk væg er ligesom intet større problem for mig.
Generelt murer man vel ellers med letbeton i stedet for leca, for at få bedre isoleringsværdi og slippe for problemerne med isolering osv. Jeg kan forestille mig, at en 25 cm letbetonsten helt uden ekstra isolering får en ret ok isoleringsværdi. Det er nok det enkle og rimeligt prisvenlige alternativ.
Jeg har tidligere brugt almindelige lecablokke, udvendig isolering + tykkelsepuds, når jeg har bygget.
Men hvis jeg skulle gøre det om, ville jeg have lavet en dobbeltmur med 10 cm isolering (eller hvad man nu vil have). Men så får man jo typisk 15 cm + 10 cm + 12 cm (plus et par cm for overfladen). Der er nok ikke så mange garager i dag, der opføres med 40 cm tykke vægge.
Men jeg bor på landet, har kvadratmeter på grunden så det rækker (en tyk væg indebærer ikke mindre areal indvendigt, bare at man skal lave en større plade og mere arbejde), jeg kan godt lide at mure, og har ingen problemer med at få byggetilladelse, så en tyk væg er ligesom intet større problem for mig.
Generelt murer man vel ellers med letbeton i stedet for leca, for at få bedre isoleringsværdi og slippe for problemerne med isolering osv. Jeg kan forestille mig, at en 25 cm letbetonsten helt uden ekstra isolering får en ret ok isoleringsværdi. Det er nok det enkle og rimeligt prisvenlige alternativ.
Tusind tak for dit svar!B BSOD sagde:Isolering indvendigt plejer man jo ikke at anbefale for huse i hvert fald, garage har måske ikke helt samme fugtbelastning, så det ikke bliver samme risiko for problemer? Jeg ved det ikke, du bør måske overveje den problematik som indvendig isolering medfører.
Jeg har tidligere anvendt almindelige lecablokke, udvendig isolering + tyk puds, når jeg har bygget.
Men havde jeg gjort det om, ville jeg have lavet en dobbeltmur med 10cm isolering (eller hvad man nu ønsker). Men så får man jo typisk 15cm + 10cm + 12cm (plus et par cm for overfladelag). Nok ikke så mange garager i dag, der opføres med 40cm tykke vægge.
Men jeg bor på landet, har kvadratmeter på grunden nok (en tyk væg betyder ikke mindre plads indvendigt, bare at man skal lave en større plade og mere arbejde), jeg kan godt lide at mure, og har ikke problemer med at få byggetilladelse, så en tyk væg er ligesom ikke noget større problem for mig.
Generelt murer man vel ellers med letbeton i stedet for leca, for at få bedre isoleringsværdi og undgå besværet med isolering etc. Kan forestille mig, at en 25cm letbetonsten helt uden ekstra isolering får ret ok isoleringsværdi. Det er nok det enkle, ret prisvenlige alternativ.
Det haster lidt for mig, da håndværkerne snart dukker op. Skal træffe beslutning om konstruktion i aften.
Har du et eksempel på en passende letbetonblok som ikke er for bred (begrænset plads)?
Ser ingen ulemper med letbetonen undtagen prisen samt at det kan være sværere at få fat i end leca..P plan-g sagde:
Ellers kan du mure med 300mm Leca og isolere 50mm udvendigt som I så pudser på, så får du en god væg..
Tak!Rejäl sagde:
Er den udvendige isolering almindelig celleplast? Hvordan fungerer den som pudsbærer?
Finja har et sokkelpudssystem som er godt, men du behøver ikke nødvendigvis have det dyre fiberarmerede A mørtel som de foreskriver, da det går fint med en pudsemørtel B, hvis man vil spare lidt penge.P plan-g sagde:
https://www.finja.se/storage/ma/77d...E5986D94280A702B6B/Sockelputssystem_AA_sv.pdf
Letbeton er utroligt meget mere frostfølsom end lecablokke.
Det kræves, at de aldrig bliver våde for ikke at revne/smuldrer eller for at pudset falder af.
Kræver også oftest speciel gryndpuds for at fæste langvarigt.
Jeg havde nok overvejet isoleca. Alternativt 19cm leca mur med 10cm letbeton indenfor som en skalmur, men det bliver nok dyrere, hvis du ikke murer selv.
Det kræves, at de aldrig bliver våde for ikke at revne/smuldrer eller for at pudset falder af.
Kræver også oftest speciel gryndpuds for at fæste langvarigt.
Jeg havde nok overvejet isoleca. Alternativt 19cm leca mur med 10cm letbeton indenfor som en skalmur, men det bliver nok dyrere, hvis du ikke murer selv.
Tak!Huddingebo sagde:
Letbeton er meget mere frostfølsomt end lecablokke.
Det er nødvendigt, at de aldrig bliver våde for ikke at revne/smulre eller for at pudset løsner sig.
Kræver også ofte speciel grundpuds for at sidde fast langvarigt.
Jeg ville nok have overvejet isoleca. Alternativt 19cm lecamur med 10cm letbeton indenfor som en skalmur, men det bliver nok dyrere, hvis du ikke murer selv.
Hele garagen vil blive bygget de kommende uger, og prognosen siger regn og minusgrader om natten.
Ok.Rejäl sagde:
Pladen er allerede færdig. Lavet af professionelle med kantelementer mm.
Hvis jeg sætter lecan kant til kant med pladen og derefter isolerer udvendigt med 50mm celleplast plus puds - ser det mærkeligt ud, at soklen havner typisk 8cm længere inde?
Nej, du går ned med celleplasten hele vejen mod makadambunden, så det er ikke noget problem.P plan-g sagde:
Det bliver pænt med en hel facade..
Tænk på vinterforanstaltninger, varmt vand men ikke for varmt vand når I blander mørtlen samt hvis der er nattefrost, så dækker du al muring med pressenninger, også murblokke som I skal mure med.