P
Hej,

Har en kældertrappe som ikke er smuk...
Den ser ud til at være pladsstøbt fra da huset blev bygget i 1970 og har sandsynligvis ikke fået nogen kærlighed siden da.
Muren mod græsplænen er grov i strukturen (Ser ud som man ikke har vibreret betonen) og er sandsynligvis blevet strøget med koldasfalt engang i tidernes morgen.
Husgrunden er malet med ukendt maling som sidder godt på underlaget bortset fra et par steder hvor man har kunnet skrabe flag af som er sprøde og kan knækkes af (ikke seje).

Nu er jeg begyndt at fixe elendigheden men er stødt på lidt overvejelser omkring hvilke materialer der skal bruges.
Målet er at glatte overfladen på ydermuren så overfladen matcher den pudsede husgrund og derefter male alt i samme farve (Anden nuance end den som er i dag). Også trappetrinene er tænkt at få maling.

1
Weber easy repair fungerer godt som spartel på betonoverflader. Har allerede prøvet pletvis, med en primer, på en del overflader og det har fungeret godt så langt og reparationsmørtelen fungerer fint, men indså at den var en akrylatbaseret primer hvilket ikke er optimalt da den ikke ånder. Desuden ved man jo ikke hvordan det fungerer i det lange løb. Gjort er gjort og da det er pletvis tror jeg muren kan ånde tilstrækkeligt alligevel. Desuden er den drænet med isodrän. Men er der nogen primer eller lignende som garanterer at reparationsmørtelen hæfter på det gamle underlag hvis jeg skal fortsætte? Er lidt bange for at det er svært at få noget til at hæfte på koldasfalten.

2
Er der nogen anbefalet farve til trappetrinene? Når jeg har spurgt rundt i farvebutikker så bliver svaret at der ikke findes nogen som holder i længden. Men hvad siger forummets erfaringer? Findes der nogen god maling til trin udendørs? Hvordan kan man derefter gøre trappen mindre livsfarlig om vinteren hvis man maler med en farve som jo sandsynligvis er mere glat end beton?

Desuden: Hvordan får man bedst fjernet gammel mos? Har allerede dræbt den men det er svært at få fjernet det som har bidt sig fast i betonen. Stålbørste fungerer, men det er svært at nå ned helt i dybden.

Nedslidt källertrappe af beton med ujævn overflade og væg med rester af gammelt asfaltlag; forberedelse til renovering.

Senest redigeret:
  • Synes
Henke007 og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.