Hej!

Undskyld en uvidende, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af det her med gipsplug.

Jeg skal sætte to ting op. En mindre knagerække (skal være M5-skruer) og to IKEA-væghylder af typen Bergshult / Sandshult (uklart hvilken diameter, for IKEA er ikke i stand til at specificere sådan noget). Ingen af delene vil jo bære hundredevis af kilo, snarere max 15, men jeg vil stadig have, at det skal sidde solidt.

Så det evigt tilbagevendende spørgsmål: Hvad skal jeg bruge af plug/skruer til dette? Tidligere har jeg brugt universalplug, og det syntes jeg ikke holdt særligt godt. Intet faldt ned, men det sad ikke helt fast, når man følte på hylden.

Molly virker i princippet som det eneste rigtige, men købte nogle tidligere i diameter M6 (6D står der på pakken), og de er fuldstændig enorme. Skruerne føles betydeligt større end 0,8 mm ekstra, som forskellen mellem M5 og M6 skal være. Er der en anden skala for molly, eller har jeg bare dårligt øjemål? :)

Og en anden ting: Til knagerækken behøves skruer med forsænket hoved. Dette ser ud til ikke at findes overhovedet til mollyplug. Eller? Kan nogen vejlede mig? Hvad præcis skal jeg købe, for at det skal sidde stenhårdt, sikkert og så nemt som muligt.

Tak på forhånd!

Molly/metallexpander er nok det eneste, der opfylder dine krav.
Forsænket skrue, der kan du måske finde en ny, passende skrue til expanderen.

E etompau sagde:
Molly/metalexpander er nok det eneste, der vil opfylde dine krav.
Forsænket skrue, der kan du måske finde en ny, passende skrue til ekspanderen.
Ah, er det så simpelt altså? Har ikke så godt styr på molly i detaljer. Men det virker med en hvilken som helst skrue, så længe den har samme diameter og er længere end pluggen?

D danielwerner86 sagde:
Ah, det er så enkelt altså? Har ikke videre styr på molly. Men det virker med hvilken skrue som helst, bare den har samme diameter og er længere end pluggen?
Det er jo en maskingevindet skrue M5 eller M6 afhængig af, hvad du køber for molly.

D danielwerner86 sagde:
Ah, det er så enkelt altså? Har ingen videre styr på detaljerne på molly. Men det fungerer med hvilken som helst skrue, så længe den har samme diameter og er længere end pluggen?
Skruen skal have samme gevind, så passer hvilken som helst skrue i vægdelen. Der er faktisk skruer med andet gevind men med samme diameter. Så M5 skrue i en vægdel for M5 osv. Der findes også andre modeller/fabrikanter end Molly, selvom de er store. Et lille (kan også være stort) problem med Molly er den dag, du vil fjerne hylden eller hvad du nu har monteret. Så sidder der en metalldel i væggen, som er svær og nogle gange måske umulig at få ud uden at lave store skader på væggen.

D’et bør også stå for, at den er til dobbeltgips, hvis det kun er en plade, vil den sidde ret dårligt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.