Hej
Jeg fandt denne skrue for et par uger siden og blev fascineret over dens opbygning. Er der nogen, der kan forklare de forskellige deles funktion for mig?
Hvad er formålet med hakket nederst på skruen, som derefter går gennem gevindene med en roterende bane?
Hvad har gevindene med en anden stigning i midten for funktion?
Hvad er fordelen med stregerne på undersiden af hovedet?

Jeg fandt denne skrue for et par uger siden og blev fascineret over dens opbygning. Er der nogen, der kan forklare de forskellige deles funktion for mig?
Hvad er formålet med hakket nederst på skruen, som derefter går gennem gevindene med en roterende bane?
Hvad har gevindene med en anden stigning i midten for funktion?
Hvad er fordelen med stregerne på undersiden af hovedet?

Jacket ude i spidsen på skruen er et bor, så skruen bliver selvborende. Du slipper altså forbore eller risikere, at træet sprækker, når du skruer den i. Det samme gælder for "stregerne" under hovedet. Disse skal sørge for, at skruens hoved skærer ned i træværket og forsvinder på en pæn måde. Hvis disse mangler, vil hovedet i stedet presse sig ned i træet, og det kan dels flække, og dels bliver der let en stor fordybning rundt om hovedet i stedet for, at det bare flugter med træet.
Hvad de "ekstra" gevind i midten er gode for, ved jeg dog ikke, så der venter jeg ivrigt på en andens forklaring.
Hvad de "ekstra" gevind i midten er gode for, ved jeg dog ikke, så der venter jeg ivrigt på en andens forklaring.
Gevindene i midten er til for at hjælpe med at trække de ting, du skruer sammen, uden at lægge al "kraft" på skruehovedet.
Med andre ord behøver du ikke skrue skruen halvvejs ned i terrassebrættet for at få den til at sidde ordentligt; det ekstra gevind vil tage fat i terrassebrættet og presse det ned.
Det kræver dog, at man har skruer, der er tilpasset gods-tykkelsen på det, du ønsker at skrue fast; hvis det ekstra gevind havner det forkerte sted, gør det ingen nytte.
Med andre ord behøver du ikke skrue skruen halvvejs ned i terrassebrættet for at få den til at sidde ordentligt; det ekstra gevind vil tage fat i terrassebrættet og presse det ned.
Det kræver dog, at man har skruer, der er tilpasset gods-tykkelsen på det, du ønsker at skrue fast; hvis det ekstra gevind havner det forkerte sted, gør det ingen nytte.
Medlem
· Västra götaland
· 118 indlæg
Kiggede endnu en gang på billedet og synes den der "gänga" er lidt for spinkel, det er muligt at den er til at fræse op hullet bare for at få mere plads til skruvskallen.
Sådan her plejer en modgänga at se ud ellers:
http://www.bygghemma.se/utomhus/byg...uv/trallskruv-grabber-t-rex-black-c4/p-176236
Sådan her plejer en modgänga at se ud ellers:
http://www.bygghemma.se/utomhus/byg...uv/trallskruv-grabber-t-rex-black-c4/p-176236
Klik her for at svare