A
Dette kan være godt at afklare, om røde/orange rør må bruges indendørs..
Vi springer også over diskussioner om hvide, blå og andre specielle farver der findes..
Vi forsøger at holde os til 110 rør, da røde/orange ikke findes i mindre størrelse i standardsortimentet..

Har søgt et stykke tid nu og kan ikke finde indstøbnings- og indendørs godkendte røde/orange rør..

Det interessante er vel, hvilke standarder de følger, ikke hvilken farve de har. Men indendørs burde have lavest krav, så alle burde fungere.

A
D Daniel 109 sagde:
Det interessante er vel hvilke standarder de følger, ikke hvilken farve de har. Men indendørs burde have lavest krav, så alle burde fungere.
Ok har du styr på ingjutning og hetvattentåligheten?
Er ude efter fakta som siger, at de må bruges, og ikke at man bare synes?

A
  • Gråt PP-rør til indendørsafløb med muffe, Uponor HTP. Røret er 50 mm i diameter og 3 m langt. Velegnet til indstøbning, godkendt af Nordic Poly Mark.
A
  • Uponor markrør i brun, 110 mm i diameter og 3 m lang, godkendt efter Nordic Poly Mark, beregnet til udendørs afløb, ikke mærket til indendørs brug.
C
Rejäl sagde:
Ingen mærkning med B eller BD så da er disse ikke beregnet til indendørsafløb..
Markrørene er (generelt iaf) ikke B og D-mærkede, det er en mærkning, der hører til standarden for HT-rørene. Trods det kan det stå i produktbeskrivelsen, at f.eks. røret er godkendt til indstøbning.

A
C cpalm sagde:
Markrørene er (generelt i hvert fald) ikke B- og D-mærkede, det er en mærkning, der hører til standarden for HT-rørene.
Trods det kan det stå i produktbeskrivelsen, at f.eks. røret er godkendt til indstøbning.
Ja, og i og med at de hedder markrør, så siger det jo en del..
Er du med på, at indendørs afløb kræver B eller BD for indstøbning for at være godkendte til indendørs montering, eller hvordan tolker du?

• Synes
cpalm
  • Laddar…

Bedste svar

C
Rejäl sagde:
eller hur tolkar du?
Tolker det på samme måde - alle HT-rør er i praksis B-mærkede, men skal du lægge dem i jorden og/eller støbe dem ind, skal de desuden være mærket til anvendelsesområde D, dvs. BD-mærkede.

Hvad jeg mener er, at den mærkning er unik for HT-rørene. Ingen idé at lede efter den på jordafløbsrør eller andre rør, selvom de kan være godkendt til indstøbning.

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
C cpalm sagde:
Jeg tolker det på samme måde - alle HT-rør er i praktiken B-mærkede, men hvis du skal lægge dem i jorden og/eller støbe dem ind skal de desuden være mærket for anvendelsesområde D, dvs. BD-mærkede.
Enig!
C cpalm sagde:
Hvad jeg mener er, at den mærkning er unik for HT-rørene. Ingen idé at lede efter den på markafløbsrør eller nogle andre rør, selvom de kan være godkendte til indstøbning.
Men jeg tror, at det er så enkelt, at fordi de hedder markrør og mangler den mærkning, så er de simpelthen ikke beregnet eller godkendt til indendørs brug.
Markrør SN8 er jo meget mere trykholdbart da det er godkendt til at lægge under veje..
I mine snart 30 år på byggerier har jeg aldrig set røde rør indendørs eller hørt om det, bortset fra enkelte her på BH, som tolker en vis tekst til, at det skulle være sådan, at røde rør er beregnet til indendørs brug.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.