Hej
vi er nyindflyttede i et stenhus fra 40'erne og har tidligere kun boet i træhuse. Jeg har bemærket et fænomen flere steder nu om vinteren.
Først i en fugtig garage som ikke tørrer helt ud (skal udbedres), lidt på den pudsede facade da vejret skiftede til plusgrader og facaden var "våd" og nu senest i vaskerummet i kælderen på klinkegulvet i fugerne under et nyindsat badekar.
Fænomenet er, at der hvor der har været fugt, dannes et hvidt skum/skæg som lader til at være en kemisk reaktion mellem vand og... ??? kalk??? er det noget, jeg bør tænke på / udbedre, eller er det bare noget, som findes i stenhuse generelt, hvor der er fugt og mindre god ventilation?
Tak for hjælpen!
/ erik
vi er nyindflyttede i et stenhus fra 40'erne og har tidligere kun boet i træhuse. Jeg har bemærket et fænomen flere steder nu om vinteren.
Først i en fugtig garage som ikke tørrer helt ud (skal udbedres), lidt på den pudsede facade da vejret skiftede til plusgrader og facaden var "våd" og nu senest i vaskerummet i kælderen på klinkegulvet i fugerne under et nyindsat badekar.
Fænomenet er, at der hvor der har været fugt, dannes et hvidt skum/skæg som lader til at være en kemisk reaktion mellem vand og... ??? kalk??? er det noget, jeg bør tænke på / udbedre, eller er det bare noget, som findes i stenhuse generelt, hvor der er fugt og mindre god ventilation?
Tak for hjælpen!
/ erik
Hehe, dette må være et af forumets mest almindelige spørgsmål. Med stor sandsynlighed er det en saltudfældning. Prøv at lægge lidt i et glas vand, om det opløses med det samme er det salt. Helt ufarligt i så fald, men en indikation på at du har en fugtig kælder.
Du tænker på bordsalt, natriumchlorid, men det er oftest noget helt andet end den udfældning som TS ser.b8q sagde:
Det mest almindelige er en form for kalk. Opløses ikke af vand, men derimod af syre. Saltsyre går godt, hvis man vil teste, men også sådan noget afkalkning man har til kaffemaskinen.
Udfældningen er helt normal! At den er der viser, at fugt transporteres gennem klinkernes fuger, præcis som det er meningen.
Hvis der kommer ekstremt meget "skæg", kan det være et tegn på, at der er lidt for fugtigt under gulvet.
Kender det fænomen. Troligtvis saltudfældninger også i vores kælder. Jeg synes, jeg kan huske, at jeg har læst et sted her på forumet, at man kan skrabe alt det hvide og alt, hvad der sidder løst, væk og derefter spartle overfladen med eksempelvis husfix.
Er der nogen, der kan bekræfte, at det er rigtigt?
Er der nogen, der kan bekræfte, at det er rigtigt?
Klik her for at svare