Y
Modulvilla i træ.
2 meter torpagrund.

Passende til, at trækfuglene bevæger sig til eller fra landet, så begynder det at;
* Knirke i taget.
* Tapet tager skade dvs. væggene bevæger sig også.

Og jeg undrer mig over, hvad årsagen er. Eller rettere sagt har jeg troet, det var jorden, der begyndte at bevæge sig og så knækker huset, men jeg ser ingen revner i muren, som huset står på.

Er det alt træværket, der bevæger sig, og så burde jo alle trævillaer reagere, men så burde flere have klaget sig.

Hvad kan man gøre ved det, går det at gøre noget?

• Synes
Andreas Blad
  • Laddar…
Alle træhuse bevæger sig...

Y
Boede i rækkehus før, træ, det knirkede ikke som denne villa?
Det knalder jo til tider i taget.

Hvis jeg vinder i lotto, overvejer jeg at skifte til profilbrædder i stedet for masonit under teglene, så isolering og gipse ind, så det bliver beboelsesareal. Bliver det mere stille, eller er mit hus så ustabilt, at det bliver uudholdeligt at være der, når det knalder?

Senest redigeret:
Havde samme tagkonstruktion som dig på det forrige hus. Da vi skulle flytte, fandt vi et fint hus, som vi gerne ville have, men da vi så, at det var samme konstruktion, gik det bort. Tilsyneladende lavede man denne 'fusk'-konstruktion sent 80'erne for at spare penge. Ikke for at gøre dig ked af det, men den er virkelig dårlig, det hus knagede ved den mindste vind året rundt. Spont burde hjælpe meget!

Y
Mummel... Huset blev bygget i 1980. Burde jo kunne forstærkes på en anden måde end blot undertaget til teglen.

Du kan jo altid understryge spærfødderne. Men hvis du fx skulle sælge, ville man tro, at der var noget galt med taget, og reglerne var en nødløsning. At jeg siger, at konstruktionen er dårlig, betyder ikke, at den ikke kan være brugbar, bare så du ikke skal være super bekymret. Vores tapet revnede også på det hus, men det var nok ikke tagkonstruktionens skyld.

Har huset spånplader som vægmateriale, hvilket var almindeligt tidligere i huse og som desuden er sømmet, så er det ret almindeligt med tapetridser nogle steder. Og der opstår også lettere knirken i disse konstruktioner med levende materiale.

Y
Nu 3 år senere, stadig frustreret over, hvordan det kan knirke. Og jeg oplever, at lydene kommer ovenfra kaldloftet.

Overvejer om de små spånplader til gulvet kan bidrage med lyd. Kun ét søm i hvert hjørne. Et koldt loft bør jo påvirke spånpladerne? Gulvspånplade med brudtegn og affaldsstumper, der muligvis bidrager til knirkelyde i huset.

Så synes jeg, det er mærkeligt, at støtterne på tagspærene er for korte både oppe og nede, den eneste støtte ville være, hvis en orkan skulle trykke taget 1-2 cm til siden. Loft med træstolper og støttende spånplader, hvor de røde pile peger på mulige problemer med konstruktionen og kort støtte. Trækonstruktion med samlinger af spånplader og stolper på loftet, viser mulige problemer med knirkende lyde fra materialerne.

Så er det jo heller ikke det svigtende masonitundertag det bedste, antager jeg. Men de højlydte smæld, som det bliver, det må være bjælker, der spøger. Overvejer også, om der er noget galt med fundamentet under huset, så det hele svajer rundt, uden at jeg selv bemærker det.

- Noget jeg fortryder efter totalrenoveringen er, at jeg ikke udskiftede indervæggens materiale fra masonit til gips.. for pokker...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.