Hej!

Hvad vejer træ, typ regler, råspont osv per kubikmeter? Omtrent?

• Synes
A-S
  • Laddar…
Gran ca 450kg per kubik og fyr ca 520kg per kubik. Lidt i overkanten. Men selv har jeg altid regnet på det, når jeg har lastet lastbiler.

A
"Typisk værdi for tørt træ er 510 kg/m3." Fra Wikipediasiden om fyrretræ.

510-520 kg/m3 lyder lidt vel tørt. Når jeg leger med brædder i vand, synes jeg nok, de ligger lidt dybere end 50%...
og hvis det er trykimpregneret træ, vil det nogle gange synke...

Afhænger jo også af, hvor meget luft man pakker mellem brædderne/stokkerne/træet.

/ATW

ArneTW sagde:
510-520 kg/m3 lyder lidt vel tørt. Når jeg leger med planker i vand, synes jeg nok, de ligger lidt dybere end 50%...
og hvis det er trykimprægneret træ, vil det nogle gange synke...

Det afhænger også af, hvor meget luft man pakker mellem brædderne/stokkene/træet.

/ATW
Jeg ved ikke hvor fugtigt træ du plejer at arbejde med. Men når træet forlader et savværk/høvleri har det ca. 16-18% i fugtighedsgrad. Afhængig af produkt. Men som sagt er trykimprægneret betydeligt tungere.

ArneTW sagde:
510-520 kg/m3 lyder lidt vel tørt. Når jeg leger med brætstykker i vand synes jeg nok de ligger lidt dybere end 50%...
og hvis det er trykimprægneret træ vil det nogle gange synke...

Afhænger jo også af, hvor meget luft man pakker mellem brædderne/stokkene/træet.

/ATW
Jeg er enig. Når man slipper et stykke af en regel i en balje med vand (og det gør man ofte når man har børn...) så er det nok ikke mere end 25% der stikker op over overfladen. Det burde jo give en vægt på nærmere 750kg per kubik.

Godt 500 kg/m3 passer godt for nedsænket træ.
Denne lille guide til densitet for forskellige materialer synes jeg er god. Her er den for træ:

http://www.simetric.co.uk/si_wood.htm

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.