Hej,

Jeg har overvejet at åbne op mellem køkken og stue. Huset og alle indervægge er bygget af letbeton. Overvejer om spærre er selvbærende, så det bare er at rive indervæggen.
Huset er bygget i 1969 og ligger i Skåne udenfor Lund.

• Plantegning med konstruktion af tagstol, viser detaljer om dimensioner og materialer for et hus bygget af letbeton, muligvis selvbærende struktur.
Ja, den typen af tagspær er selvbærende. I princippet, bør man måske tilføje, for det går ikke at læse nogen dimensioner fra fotoet.

Man lægger jo en del kraft på underdelen, så en væg ved bunden af V'erne ville jo hjælpe en del...

/ATW

• Synes
Jeber
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Ja, den typen af spær er selvbærende. I princippet, bør man måske tilføje for det går ikke at læse nogen dimensioner ud fra billedet.
jeg synes også det ser sådan ud, men bør vel spørge en sagkyndig inden jeg river indervæggen ned.

Svært at tage billeder af tegninger :)

hele spæret er 955 cm højde til nok 258 cm kan tjekke flere mål, hvis det hjælper?

Dimensionerne på overramme og underramme er mest interessante.

Dimensionen ser lidt klejn ud (2"x5")

Jeg har hørt, at man skal kunne veksle af på vinden for ikke at behøve have en kæmpe bjælke i huset. Hvordan fungerer det, hvis det nu bliver livrem og seler løsning :)

Det kan fungere over en kortere strækning. Lidt svært at få opbjælken.

J justusandersson sagde:
Det kan fungere over en kortere strækning. Lidt svært at få balken op.
Tanken er at trække den ind med kranbil via gavlen som skal udskiftes om sommeren :)

richardtenggren
Forskellen bliver jo, at det er fastgørelsen i hver spær, der bærer i stedet for, at den bare får støtte nedefra.
Jeg vil lave en lignende ting, og min 7m limtræsbjælke er allerede på plads på loftet. Så den skal bare placeres rigtigt og fastgøres i spærene, før jeg river midtervæggen ned til foråret.

Jeg overvejer gaffelankre som fastgørelse til limtræsbjælken.

Der er nogle åbenlyse problemer. F.eks. at dimensionere den korrekt, så den gør nogen nytte. Bjælken skal have understøtninger i enderne, helst også i midten, passende i form af søjler, der skal føres ned til fundamentet. Det bliver en meget lang bjælke. Gaffelankre synes jeg er lidt for spinkle. Jeg foreslår båndstål, der bukkes.

richardtenggren
Jo de føles lidt svage, men jeg tænkte at tjekke, hvad de er dimensioneret til, før jeg forkaster dem. Ellers er jo et ligesidet vinkeljern omkring 40-50 mm i s235 sikkert billigere også.
Men det kræver lidt mere arbejde.

I mit tilfælde vil bjælken have støtte fra den støbte kernevæg i kælderen, samt som du hjalp mig med tidligere, behøves ingen bjælke egentlig i mit tilfælde. :)

Føles som det eneste fornuftige alternativ er at tjekke med en, der virkelig kan. Må gå og høre med en konstruktör og tage alle tegninger med. Men tak for alle svar :)

J Jeber sagde:
Føles som det eneste fornuftige alternativ er at kontakte nogen, der virkelig ved noget. Må gå og høre med en konstruktør og tage alle tegninger med. men tak for alle svar :)
Du får jo svar her i tråden fra en, der virkelig kan; @justusandersson :)

• Synes
Jiji
  • Laddar…
Er der nogen god konstruktør i nærheden af Lund, som kan anbefales?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.