Har i forbindelse med uddannelse fået en opgave, hvor vi bl.a. skal omdanne et skur med plade på jorden til bolig.
Er lidt usikker på, hvad man plejer at støbe ind i betonplader normalt. I dette tilfælde vil man blive nødt til at bryde eller save en del af pladen op for at lægge kloakrør. Men hvad med vandrør? Støber man disse ind et sted, eller lader man dem gå op fra jorden og ind gennem væggen? Med tanke på risiko for frost o.l. tænker jeg på, hvor man forbinder vandrør fra VA-nettet.
Antager, at man ikke støber typ elledninger ind, men lader dem gå ind gennem væggen. Eller?
Vi har jo vandledning, der kommer ind i kælderen, ca. 1-1,5 m under jordoverfladen, så har intet andet at sammenligne med.
Er lidt usikker på, hvad man plejer at støbe ind i betonplader normalt. I dette tilfælde vil man blive nødt til at bryde eller save en del af pladen op for at lægge kloakrør. Men hvad med vandrør? Støber man disse ind et sted, eller lader man dem gå op fra jorden og ind gennem væggen? Med tanke på risiko for frost o.l. tænker jeg på, hvor man forbinder vandrør fra VA-nettet.
Antager, at man ikke støber typ elledninger ind, men lader dem gå ind gennem væggen. Eller?
Vi har jo vandledning, der kommer ind i kælderen, ca. 1-1,5 m under jordoverfladen, så har intet andet at sammenligne med.
Magnus E K
Husejer
· Östergötland
· 4 612 indlæg
Magnus E K
Husejer
- Östergötland
- 4,612 indlæg
Mit amatør svar er, at indkommende vand kommer op fra pladen, men ikke el, da det forbindes til et målerskab, der sidder på facaden. Ved ikke hvordan man gør med fiber i nybyggeri. Så er det meget normalt at støbe gulvvarmeslanger ind i hele pladen.
Edit: Men indstøbt gulvvarme kræver, at pladen er isoleret under, så sandsynligvis ikke aktuelt ved ombygning af skur.
Edit: Men indstøbt gulvvarme kræver, at pladen er isoleret under, så sandsynligvis ikke aktuelt ved ombygning af skur.
Taler vi om elektrisk eller vandbåren gulvvarme? Lidt off topic, men jeg tænker på den nuværende energisituation. Jeg kender nemlig en bekendt, der kun har gulvvarme til opvarmning, men så kræves der jo, som du sagde, isolering nedenunder.Magnus E K sagde:
Mit amatørsvar er, at indkommende vand kommer op af pladen, men ikke el, da det bliver forbundet til et målerskab, der sidder på facaden. Ved ikke hvordan man gør med fiber i nybyggeri. Så er det meget almindeligt at støbe gulvvarmeslanger ind i hele pladen.
Redigér: Men indstøbt gulvvarme kræver, at pladen er isoleret nedenunder, så sandsynligvis ikke relevant ved ombygning af skur.
Afløb skal såklart støbes ind, ligeså vandet, det er vel "rör i rör" der gælder. El trækker du ind ved at lægge et gult 50mm rør som du trækker strømmen i, og du lægger også et ekstra kabelrør til fiber. Når det kommer til isolering, kan en lagerplade jo være ret dårligt isoleret, så du kan med fordel foreslå en flydende EPS-isolering. Skal du have vandbåren gulvvarme, findes der spor for slange og varmefordelingsplader, og så skal både tilførsel og returslange for gulvvarmen føres ind gennem betonpladen (isolerede slanger på både tilførsel og retur). Men en luft/luft varmepumpe lyder vel bedst og så kan man have almindelig glat EPS S200 eller S250.
Man kan støbe en hel del ind. Men det er kun afløbet og eventuelt indkommende vand, der skal være der. Men hvis man planlægger for trækket fra start, er det let at placere andet der også.
Kan forestille mig, at det bliver ret kompliceret, hvis man skal bryde en masse render op i pladen. Tænker på fremtidig bæreevne o.lign., hvis man går ind og river for meget.
Men vand og afløb i hvert fald bør man vel dimensionere for?
Men at rive hele pladen op og støbe om bliver nok endnu dyrere.
Glemte at skrive, at der er isolering under pladen, en form for skumplast, det fremgår ikke af opgaven, men tegningen viser isoleret under.
Men vand og afløb i hvert fald bør man vel dimensionere for?
Men at rive hele pladen op og støbe om bliver nok endnu dyrere.
Glemte at skrive, at der er isolering under pladen, en form for skumplast, det fremgår ikke af opgaven, men tegningen viser isoleret under.
Klik her for at svare