Alle instruktioner, jeg har fundet om at lægge linoleumgulv på rulle, siger, at gulvet skal limes. Men hvad bliver konsekvenserne, hvis man ikke gør det? Det vil jeg gerne vide! Jeg har fuld forståelse for, at det kræves i større lokaler. I et rum på cirka 3x4 m er forudsætningerne måske anderledes?

(Jeg har fået fat i en rulle linoleum meget billigt. Målet er at bevare trægulvet, der ligger i rummet i dag... tænker, at det er værd at prøve...? Tanken er at tape samlingen, der bliver ifølge, hvad der står i lægningsanvisninger for andre typer af gulvmåtter.)

• Wow
Sernando
  • Laddar…
Den følger med op, når du støvsuger

Prøv, det værste der kan ske er jo, at du må lime det senere. Jeg har lagt almindelig plastmåtte i gangen, og den går fint at støvsuge, hvis man ikke bruger det glatte mundstykke og løfter støvsugermundstykket i et hjørne.

• Synes
Dilato
  • Laddar…
S
Men vær venlig? Den bobler sig, bevæger sig, slides, osv osv osv. Feel free to try, men det er ret klogt at følge anbefalingerne for at lægge plastmåtte.

Du kan ikke være seriøs med spørgsmålet?

• Synes
pederlarsson
  • Laddar…
Jeg har haft løse tæpper i flere rum i de huse, jeg har haft. Jeg ser ikke noget problem med det, bortset fra at måske samlingen bliver lidt grim med tape?
Virker det ikke, så er det jo bare at lime det fast.

• Synes
Dilato
  • Laddar…
Tak for svar! Nu var dette ikke et spørgsmål om det er en god idé eller ej, men et forsøg på at finde ud af eventuelle konsekvenser, som jeg ikke selv kan forudse :)

Jeg er også meget nysgerrig på, hvad forskellen er mellem linoleumgulv og vinylgulv på rulle. I lægningsvejledninger for vinylgulv står der, at gulvet KAN limes, men at det går fint at lægge løst. For linoleumgulv står der derimod SKAL limes. Hvad er grunden til denne forskel?

Støvsugning er ikke et problem, da jeg afskyr støvsugere og bruger mikrofibermoppe og kost i stedet.

Sammenføjningens holdbarhed er vel det, som jeg ser som det største problem, men jeg må simpelthen være forberedt på andre løsninger i så fald.

Hvordan kan der dannes bobler på et linoleumgulv, der lægges løst?

• Synes
Dilato
  • Laddar…
  • Synes
namnbyte og 1 anden
  • Laddar…
namnbyte
Vores mellemgulv fra 1980, som plastmåtten var limet på, bestod af masonitplader og cirka en halv milliard søm. På 8 kvm.

Vær rimelig med antallet af søm, hvis du har tænkt dig at hamre det fast overhovedet. Et par i hjørnerne havde været rigeligt, ikke hver 5. centimeter i alle retninger.

Mellemgulvet kan ligge flydende på pap. Behøver ikke at blive sømmet fast.

• Synes
namnbyte
  • Laddar…
M morr sagde:
Tak for svar! Nu var dette ikke et spørgsmål om det er en god idé eller ej, men et forsøg på at finde ud af mulige konsekvenser, som jeg ikke selv kan forudse :)

Jeg er også utrolig nysgerrig på, hvad forskellen er mellem linoleumgulv og vinylgulv på rulle. I lægningsanvisningerne for vinylgulve står der, at gulvet KAN limes, men at det er helt fint at lægge løst. For linoleumgulve står der derimod SKAL limes. Hvad ligger til grund for denne forskel?

Støvsugning er ikke et problem, da jeg afskyr støvsugere og bruger mikrofibermoppe og kost i stedet.

Samlingens holdbarhed er vel det, som jeg ser som det største problem, men må simpelthen have beredskab for andre løsninger i så fald.

Hvordan kan der dannes bobler på linoleumgulv, der lægges løst?
Min erfaring er, at netop samlingen giver efter med tiden! I min sommerhytte har en tidligere ejer jævnet gulvet ud med hjælp af masonitplader og derefter lagt et tæppe løst, med en samling midt på rummet. Dette er sandsynligvis et linoleumstæppe, da tæppet er hårdt og har en papirlignende underside. Det er med sikkerhed lagt før 1975, men er ikke slidt. Bare samlingen hvor kanterne bøjer sig opad, og man dermed slider på netop kanterne, som begynder at løsne sig fra hinanden.

Hvordan gik det så? Eftersom jeg ikke fik noget tydeligt svar på spørgsmålet, besluttede jeg mig for at teste. Indtil videre er jeg helt vildt tilfreds!! De langørede kvalitetskontrollanter har heller ikke formået at finde noget at gå i krig med, trods ihærdig graven i gulvet.
Skjøden er tapet nedefra og kan ses nogenlunde tydeligt. Det er nok sandsynligvis det første sted, der vil give slip, men indtil videre bemærkes intet.

• To kaniner ligger på et gulvtæppe i et rum med trægulv, omgivet af kasser og beholdere.
  • Synes
VLJ og 1 anden
  • Laddar…
M morr sagde:
Hvordan gik det så? Eftersom jeg ikke fik noget tydeligt svar på spørgsmålet, besluttede jeg mig for at teste. Indtil videre er jeg vildt tilfreds!! De langørede kvalitetsinspektører har ikke formået at finde noget at tage fat på, trods ihærdig gravning i gulvet.
Samlingen er tapet nedenunder og kan ses ret tydeligt. Det er vel sandsynligvis det første sted, der vil løsne sig, men indtil videre mærkes intet.
Tak morr for at opdatere! Har siddet med præcis samme spørgsmål - bor i lejelejlighed og vil gerne dække et grimt og slidt gulv med et løst tæppe. Skal nok prøve et forsøg som dit!

N Norbybo sagde:
Tak morr for at du opdaterer! Har siddet med præcis det samme spørgsmål - bor i lejebolig og ville gerne skjule et grimt og slidt gulv med et løst tæppe. Skal nok give mig i kast med et forsøg ligesom dit!
Held og lykke! Hvis du kan tænke dig vinylgulve, så er de sandsynligvis lettere (og billigere) at have at gøre med, både ved lægning og vedligeholdelse, men jeg er stadig tilfreds :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.