Er ved at rive på overetagen for at kunne bygge et nyt badeværelse.

Har stødt på et støtteben til spær (tilsvarende mod skunk) i dimension 50x150mm, som virker lidt trist.

Jeg synes ikke, at støttebenet står særlig stabilt, da det er let at "rokke" det med et brækjern.

Overetage under renovering med eksponeret støtteben, isolering, og værktøj spredt på gulvet. Knap fastgjort støtteben observeres.
Trægulv med træstolpe, væg under renovering; hvide vægge, radiator og murbrokker i baggrunden.
En træbjælke i et husloft viser tegn på slid og revner, omgivet af plastikdække og byggematerialer.
Beslag og træ i underetagen med skrællet maling og spor af byggeri, støv og små træstykker på gulvet.

Er der noget specielt, jeg skal tænke på, hvis jeg skal skifte dette ud med et nyt støtteben i dimensionen 45x145? Tænkte på at fæstne på den ene side af spæret med en sømplade og ankerskrue. Skal man afstive mere, inden man brækker løs og skifter?

Tak på forhånd!

H
man skal altid staga inden man skifter en bærende del

• Synes
fahlis og 1 anden
  • Laddar…
Det måske sidder løst nu. Men med 1dm sne på taget måske det gør nytte. Bare en tanke.

kalle_lidköping kalle_lidköping sagde:
Det kanske sitter löst nu. Men med 1dm snö på taget måske det gør nytte. Bare en tanke.
Kan nok meget vel være sådan, har læst om lignende resonemang i andre tråde.

Så skruer jeg nok fast en støtte lidt længere op og pumper lidt let med en donkraft, så skal det sikkert gå smidigt at skifte støttebenet.

• Synes
kalle_lidköping
  • Laddar…
Stagede op lidt let med donkraft og skiftede støttebenet. Nu står det lige og er meget mere stift.

Støttebenet stod på en kile fastspændt mellem to gulvreglar, så det var nok mest tænkt til at hjælpe ved f.eks. snelast.

En byggplads med et nyinstalleret støtteben, der støttes af en domkraft. Omkringliggende isolering og værktøj er synligt.
Byggerenovering med et støtteben fastspændt mellem to gulvregler, omgivet af isoleringsmateriale og trækonstruktion. En papkasse ses i baggrunden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.