Hej jeg har lige sat gipsvægge i mit sommerhus (med OSB under, fungerede supergodt og tak for tippet, I der har lagt det ind i min tidligere tråd om dette) og nogle steder har jeg ikke lykkedes med at få gipspladerne til at ligge i niveau på grund af, at væggene hælder i alle retninger i dette hus. Så mit spørgsmål er, hvor jeg nu har en sprække på ca. 5-10mm mellem gipspladerne, hvilken slags spartel bruger jeg der for at tætte sprækkerne?

Udenpå sprækken har jeg så tænkt at lægge glasfiberstrimmel og spartle med letspartel.

Let grovspartel, så kør med papirstrimmel i stedet for glasfiber.

Har fået fra flere, at papstrimmel ikke er rigtig god, da de løsner, men har i stedet fået anbefalet den selvklæbende glasfiberstrimmel, selvom det måske indebærer mere spartling.

Papirsstrimlen sidder kanon, hvis man gør det rigtigt, meget mindre risiko for, at det revner med det.

lim papirsstrimlen med vævlim, så er du hjemme med det samme!

Mikael_L
Bare for at sammenligne satte jeg papirstrimmel på den ene side i garagen og glasfiber på den anden side. Jeg limede ikke papirstrimlen men spartlede den bare fast.
Væggene blev derefter malet.

Resultat et år senere:
Samtlige samlinger med glasfiberstrimmel er sprækket, ingen med papirstrimmel er sprækket.
Sprækken er dog meget tynd, jeg tror ikke, den ville have været synlig med tapet.

Er det "mellemrummet" mellem fordybningerne på gipspladerne du mener? Den kan du i så fald fylde med gipsspartel i niveau med gipspladerne på begge sider. Derefter er det nemmest at lime en papirstrimmel op, brug en god lim, som Hernia KP4. Er det de ikke fordybede sider, så skal disse først fases ned (helst også oliegrundes) og derefter spartles i niveau med gipsen for derefter at sætte en strimmel.

Der er mange faldgruber med malerarbejde på gips. Kan du ikke tage et billede eller forklare lidt nærmere.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.