Hej,

Vi flyttede ind i vores hus for 2 år siden, og nu er det blevet tid til at tage fat på den forfaldne trappe. Jeg har talt med nogle mere kyndige personer end mig selv, og jeg ved ikke, om jeg er blevet klogere...

De 2 nederste trin ligger direkte på jorden og flytter sig nok lidt med frosten. Gulvet og det første trin hviler på en mur, der går en god meter ned.

Hvis jeg som lægmand tænker lidt frit, så er der 2 muligheder:

1. Fjerne de nederste trin og støbe nyt.
2. Bygge en trætrappe over den gamle.

Det simpleste ser ud til at være at bygge træ over... Men hvordan mon stenstrappen klarer sig nedenunder? Holder den sammen? Man kunne måske lægge noget som tagpap under trælægterne?

Nogen der har et forslag eller synspunkt?
Sammenstyrt trappe med revner og skader på betontrin foran indgangsdør. Trappetrinene er delvist i stykker og ustabil.

Kan trappen også have været saltet om vinteren? Det ødelægger betonen direkte og i dybden. Din trappe ser også repareret ud flere gange men er nu hinsides reparation. Jeg ville have boret alt væk og derefter støbt en ny trappe eller bygget en ny trappetrin af træ. Byg ikke en trappetrin af træ over betonen, den er for dårlig til det.

Søjlerne, der ses på billedet, går op til en altan, og jeg er bekymret for at fjerne for meget. I så fald må man nok gøre det i etaper. Hvordan mener du, at trappen er for dårlig til at bygge over med træ? Jeg overvejer at sætte vanger foran og bygge en ny trappe op. Dog skal den øverste del af trætrappen hvile på det eksisterende gulv. Forhåbentlig står søjlerne stabilt på den underliggende mur. Eller? Kan der være en risiko for, at man bygger over problemet, og det hele smuldrer uden at man ser det?

Nu er det svært at afgøre alene med et billede, men jeg mener ikke, at du bør bygge en trappe over den eksisterende beton, da den vil fortsætte med at smuldre. Fjern i det mindste de to første trin, da de er de mest udsatte.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.