Jeg har revet en væg i kælderen, hvor der var lavet med træregler og malede finerplader på dem (aja-baja med træ i en kælder). Lidt formildende dog, at det var en indervæg mellem to rum, ikke ydervæg mod grunden.

Bagved var der rå leca-blokke. Med en del sprækker i fugerne, og så er blokkene en del skæve.

Hvordan kan man få en glat overflade på disse? Hvilket materiale? Jeg har en halv sæk husfix og en halv sæk gipsmørtel, kan det være noget? Hvad er nemmest at arbejde med?

Det er ikke boligareal, men virkelig et økonomi-rum, et uanseligt opbevaringsrum i kælderen, som skal renoveres (males hvidt) på den enkleste måde.

Tusind tak på forhånd! :)

Man plejer at fraråde gips på kældervægge. Mest korrekt er noget i stil med finjas grundingsmørtel A og derefter noget pudsmørtel (b, C eller hvad de nu hedder). Er man sikker på, at man har en tør væg, fungerer gips.

Tak for det hurtige svar!
Skal man grunde, eller kan man direkte påføre puds B på lecablokkene? Eller hæfter det ikke?

Ret er jo med grundpuds men jeg gætter på, at mange springer det over. Jeg har trukket på det her i kælderen, det går hurtigt og er enkelt sammenlignet med selve pudsearbejdet. Armeringsnet har jeg dog sprunget over.

M
Det går fint at pudse med b-brug eller c-brug. Sørg for at fugte væggen lidt først, så du binder eventuelt støv.

Tak for jeres råd!
Kan følgende være en kandidat? http://www.bauhaus.se/rotband-20-kg.html
Tænker primært fordi den virker nem at arbejde med og alsidig. Er dampgennemtrængelig ifølge specifikationen.
Kan man mon blande den i hånden, eller skal det altid være maskine?
Og med eller uden net?

Er det en tør indervæg, kan du bruge gipsmørtel. Børst væggen grundigt først, og hvis den er meget porøs, kan du sprøjte lidt vand eller primer blandet med vand på.
Den gipsmørtel du kigger på, har jeg selv brugt selv på ydervæg (med primer bagved) og derefter malet med silikatmaling. Den sidder stadig fast efter over et år, og intet er faldet af.
Du behøver ikke noget net, men hvis det er en stor overflade, kan det være godt med pudsskinner, så det bliver jævnt.
Det er muligt at blande mindre mængder (maks. halv spand) i hånden, men det bliver tungt.
Den skal have konsistens som grød, lidt tyndere end man tror. Hvis du kaster en lille klump på væggen, skal den blive siddende uden at glide ned, så er det godt...

Lyder godt, tak!
Som jeg har nævnt, det er et simpelt lagerrum i en kælder, vi vil sætte hylder op sidenhen og fylde dem med ting, så jeg tør nok prøve, det bliver øvelseskørsel.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.