I gildestuen i kælderen har vi betonvægge, som er opreguleret med panel. Det er siden 60'erne og skal fjernes.

Tænkte vi skal pudse væggene, men overvejer alternativer. Kan man fx sætte gipsplader eller hvad er ok for kælder?

BirgitS
Direkte mod væggene bør det være noget, der tåler fugt, hvilket gips ikke gør. Men hvis du vil have gips, kan man regle ud med stålregler og sætte gips på det.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Jeg satte plader med stålprofiler og luftspalte på murene i min da 70-årige 60 kvm gamle kælder. Klinker på gulvet uden isolering. Det blev meget flot og gav stor merværdi den dag, jeg senere solgte huset.

Tak! Puds eller stålreglar/luftspalte/gips altså :)

Plakater med 80'er-modeller, dartskive og skjoldet med svømmemærker du tog somre som ung. Flere spørgsmål? 😉

• Elsker
RoAd
  • Laddar…
jonas_da jonas_da sagde:
Plakater med 80-talsmodeller, dartskive og skjoldet med svømmemærkerne du tog om sommeren som ung. Flere spørgsmål? 😉
Det kommer i næste trin :)

• Synes
jonas_da
  • Laddar…
Vi rev ud alle udforskede indervægge i kælderen pga. mugproblemer. Slebet vægge med vægsliber, et pokkers arbejde. Derefter pudsede vi væggene med reparationsmørtel, malet med silikatmaling efter passende primer. Fungeret perfekt siden da, over et årti hidtil.

Har forstået, at årsagen til de udforskede kældervægge var energibesparelse i kølvandet på 70'ernes energikrise. Det viste sig ikke at være en god idé i det lange løb, fugt kondenserede på den relativt koldere grundmur og mug satte sig fast i de organiske materialer (træ, gips) der blev brugt.

Det interessante er, at der næppe mærkes nogen som helst stigning i energiforbruget for at holde kælderen varm efter at vi rev alt dette bras ud.

Senest redigeret:
Fibercement er helt ufølsomt for fugt. Sæt det i kælderen, og det blev helt ok som overflade uden behandling. Synes man, at den grå farve er kedelig, går det fint at male.

/Højhus

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.