Hej!
Jeg har arvet et gammelt torp, og i et af rummene har gulvet sunket, så jeg tænkte at rette det op, så jeg har fjernet de gamle gulvplanker for at se, hvordan det ser ud.
Det ser ud til, at gulvet ligger helt frit fra den øvrige konstruktion, er det almindeligt, at man byggede sådan på den tid?
Så ligger der som forventet spåner som isolering, men nogle steder er der en bund med et lergruslignende materiale, hvad er det for noget? (se billede)
Jeg har arvet et gammelt torp, og i et af rummene har gulvet sunket, så jeg tænkte at rette det op, så jeg har fjernet de gamle gulvplanker for at se, hvordan det ser ud.
Det ser ud til, at gulvet ligger helt frit fra den øvrige konstruktion, er det almindeligt, at man byggede sådan på den tid?
Så ligger der som forventet spåner som isolering, men nogle steder er der en bund med et lergruslignende materiale, hvad er det for noget? (se billede)
ser ingen billedeB Berglund4 sagde:Hej!
Jeg har arvet et gammelt torp, og i et af rummene har gulvet givet sig, så jeg tænkte at rette det op, så jeg har fjernet de gamle gulvbrædder for at se, hvordan det ser ud.
Det ser ud som om, at gulvet ligger helt frit fra den øvrige konstruktion, er det almindeligt at man byggede sådan dengang?
Så ligger der som forventet spån som isolering, men nogle steder er der en bund med noget lergrusmjøllignende materiale, hvad er det for noget? (se billede)
Bedste svar
Ja.B Berglund4 sagde:
Et lag lermørtel fungerede både som vindtætning mod gulvtræk og som gnaversikring.
Lermørtel er egnet, da det er den mest smidige/fleksible mørtel, der kan klare en vis bevægelse fra træ uden at sprække. Det kan også armeres for at mindske sprækkerisikoen yderligere. Derudover er det utrolig praktisk, at bjælkelagets brædder, bjælker, ligesom syllen kan være så ujævn, skæv og vind som muligt. Sammenlign med at bygge med pap, væv eller plader. Alt skal holde præcist den rette afstand og være jævnt og lige, (hvilket det aldrig er i gamle huse).
Det blev brugt før, fordi det var tilgængeligt (gratis) ligesom også ofte sand og boss. Historien har vist, at det desuden er det bedste tætningsmateriale, der findes til bjælkelag. Det er en hurtig og enkel måde at vind- og gnaversikre et bjælkelag, det er billigt, det er langlivet, det er naturligt og indeholder ingen sundheds- eller miljøskadelige stoffer, og det er 100% genanvendeligt. Bare tilsæt vand til de gamle krummer, så bliver det ny smidig ler at bruge.
Edit: Det er muligt at bruge cement eller kalkmørtel også, men lermørtelen er bedst.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Vad är det för reglar som ligger under mitt källargolv?
Golv -
Vad är det som ligger under min klinker?
Golv -
Hur får jag bort silen på en Grohe handfatblandare? Den ligger något infälld på undersidan av kranet. Finns det en originalverktyg?
Badrum -
Det är kallt, folk behöver el, och kärnkraft ligger nere
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Underlagspapp på ny vinkel där det nu ligger underlagsduk
Tak & Vind